@article { author = {saeedyan jazi, maryam}, title = {Sayf ibn Umar al-Tamimi: reviver of the new Arab identity against the Iranians}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {1-21}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.1}, abstract = {This study seeks to understand the relationship between historical sources and the identity-oriented approach of some Islamic historians. To conduct this research, the views of Sayf ibn 'Umar al-Tamimi, are examined who is one of the earliest and most referential Akhbãris and conquerors. Sayf, like some other writers, is consistent in emphasizing the role of the 'Arabs in the conquest and events of Islamic history; but he came to this conclusion with a different premise and exaggerated in this regard. This is the main question of the article: What environmental factors and social conditions led to the creation of an identity-oriented approach in Sayf, what goals did Sayf pursue in his historiography, and how did he find a way to achieve it? In this research, these questions have been answered; using a historical research method based on data description and analysis. Important variables were effective in Sayf's view; Such as: the element of 'Arab nervousness and tribal system, the positions of the Sassanids towards the 'Arabs, the Islamic conquest, the policy of the Umayyad caliphate and the role of the Iranians in the 'Abbasid caliphate. According to Sayf, the 'Arabs had a continuous history. He took advantage of the Ayyam al-'Arab , mental structures, historical facts, the surrounding society, and his ideal fantasies. According to this research, Sayf was the representative of the revival of 'Arab identity against the Iranians.}, keywords = {سِیف,عصبیت,تَمیم,ایام العرب,فتوح,عباسیان,ایرانیان}, title_fa = {سِیف بن عمر تَمیمی (احیاگر هویت عربی و تقابل با هویت ایرانی)}, abstract_fa = {ین تحقیق در پی فهم ارتباط میان منابع تاریخی و رویکرد هویت گرایانه برخی از مورخان اسلامی است. برای انجام این تحقیق آراء یکی از اخباریون و فتوح نگاران متقدم و پر ارجاع یعنی سیف بن عمر تمیمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سیف اگرچه مانند برخی دیگر از نویسندگان در تأکید بر نقش اعراب در فتوح و پدیده‌های اسلامی همسو است؛ ولی با مقدماتی متفاوت به نتیجه مذکور دست‌یافته­ و به علاوه در این زمینه اغراق کرده است. سؤال اصلی این است چه عواملی محیطی و شرایط اجتماعی عامل ایجاد رویکرد هویت گرایانه در سیف شد. سیف چه اهدافی را دنبال می­ کرد و راه دست یابی به آن را چگونه یافت؟ در این تحقیق با استفاده از روش تحقیق تاریخی که مبتنی بر توصیف و تحلیل داده ها است به این پرسشها، پاسخ داده شده است. متغیّرهای مهمی مانند عنصر عصبیت عربی و نظام قبیله‌ای، مواضع ساسانیان نسبت به اعراب، فتوح اسلامی، سیاست دستگاه خلافت اموی و نقش ایرانیان در خلافت عبّاسی در دیدگاه سیف اثر گذار بود. از نظر سیف، اعراب دارای تاریخی پیوسته بوده و چون اسلام در میان اعراب به پا خاست، تفکر عربی مفاهیم پایه‌ای این دین را به خوبی مشخص نمود. در نتیجه آنچه سبب پیشرفت اسلام و شکل‌گیری تمدن اسلامی‌شد عصبیت قومی و هویت قبیله‌ای و آرمان‌های عربی بود. او برای جبران این خلأ هویتی از جامعه پیرامونی و تخیلات آرمانی خود بهره گرفت و آنها را حول محور عصبیت قرارداد. سیف نماینده احیاگر هویت عربی در تقابل با هویت ایرانی است.}, keywords_fa = {سیف,عصبیت,تَمیم,ایام العرب,فتوح,عباسیان,ایرانیان}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100948.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100948_44bc103a03b4f9bc89f33a436fa872ea.pdf} } @article { author = {lotfabadi, mohsen}, title = {Insight and Method of Abolhassan Qazvini in the Favayed Al-safavieh}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {23-42}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.23}, abstract = {Afghan's invasion overthrew the Safavid dynasty, but its mental views and memories were continued to exist. Historiography would be observed in famous works of the next one centuries. This article intends to examine the insight and method of Abolhassan Qazvini in the Favayed Al-Safavieh based on text analysis method to find out in which intellectual frameworks Qazvini has addressed the history and authored his work. The results of this article show that although Qazvini wrote his book 76 years after the fall of the Safavids and the early Qajar period and in a different intellectual and cultural system (India), conceptually and epistemologically, he still believes in the intellectual paradigms of Safavid historiography and authored the Favayed Al-Safavieh in line with the same historiographical tradition. His beliefs can be seen in cases such as his approach to history, Iranianism, Shiite identity, and firm belief in the Safavid dynasty and the sanctity of its power. The main difference between his work and the Safavid era historical texts is that he repeatedly cited the sources used in his book and documented the contents. He also uses their materials critically.}, keywords = {Abolhassan Qazvini,Favayed Al-safavieh,Insight,method,Historiography,Safavids}, title_fa = {بینش و روش ابوالحسن قزوینی در فواید الصفویه}, abstract_fa = {اگرچه صفویان به معنای واقعی بعد از حمله افاغنه از صحنه سیاست کنار رفتند، اما نگره‌های ذهنی و خاطرات آنها همچنان باقی بود. یکی از وجوه این استمرار، در زمینه تاریخ‌نگاری است، به طوری که بسیاری از ویژگی‌هایی که در تاریخ‌نگاری دوره صفویه حاکم بود را می‌توان در آثاری که یک قرن بعد از سقوط این حکومت نوشته شد، مشاهده کرد. هدف این مقاله، بررسی بینش و روش ابوالحسن قزوینی، در فواید الصفویه براساس روش تحلیل متن است تا به این سوال پاسخ دهد که قزوینی در کدام چارچوب‌های فکری با تاریخ مواجه شده و کتاب خود را نگاشته است؟ نتایج مقاله نشان می‌دهد که اگرچه قزوینی، کتاب خود را 76 سال بعد از سقوط صفویان و اوایل دوره قاجار و در یک نظام فکری و فرهنگی دیگر یعنی هندوستان نوشت، اما از لحاظ بینشی و معرفتی، همچنان در پارادایم‌های فکری تاریخ‌نگاری دوره صفویه، می‌اندیشیده و فواید الصفویه را در استمرار همان سنت تاریخ‌نگاری نوشت. این مسأله را می‌توان در مواردی چون رویکرد وی به تاریخ، ایران‌گرایی، هویت شیعی و اعتقاد راسخ به حکومت صفوی و تقدس قدرت آنها دید. تفاوت اصلی کار وی با متون تاریخی دوره صفوی، این است که از یکسو به کرّات از منابعی که در کار خود بکار می‌گیرد، نام برده و مطالب را مستند می‌کند و از سوی دیگر، نگاه نقادانه‌ای در استفاده از مطالب آنها دارد.}, keywords_fa = {ابوالحسن قزوینی,فواید الصفویه,بینش,روش,تاریخ‌نگاری,صفویان}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100949.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100949_536806e479fe6fdd263d25800410cb11.pdf} } @article { author = {norozi, jamshid and Sadeghifard, Mozhgan}, title = {Role Playing Factuality of Court Women in Al-Muzaffar goverment}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {43-66}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.43}, abstract = {Under the affect of the political, social, cultural and religious situation of Iran, the social position of women and their role playing has undergone changes and developments throughout the history of Ira. Over the course of time and because of the increasing influence of Iranian cultural and religious factors on the Mongol ilkhans, as well as the ancient and mostly patriarchal political thought of Iran, the role playing of court women was passed over to social and cultural domains rather than the mere politics. Likened to any other heritages, this role playing deformation of court women extended to some post-Ilkhan local rules, whose founders and rulers were more educated in the Iranian culture than the later Ilkhans. Employing historical approach and descriptive-analytical method, this research is mainly aimed at explaining the position of court women and factuality of their role playing in the local rule of Al-Muzaffar (1291-1373AD). Findings of research demonstrate that Al-Muzaffar court women under the influence of factors including the nature of Al-Muzaffar rule and the Iranian traditional bureaucracy, mostly played a role behind the pilitical scenes. In spite of some political activities, such as the several-day vicarious ruling of some cities and the occasional incitement of Mozaffari kings and princes in political and military conflicts, the court women in the mentioned era were more active behind the political scenes influencing decisions and actions related to prominent political figures as well as getting involved in building public utilitiy affairs including building mosques and schools.}, keywords = {court women,Al-Muzaffar,political power,betrayal,public utilitiy affairs}, title_fa = {چگونگی نقش‌آفرینی زنان درباری در حکومت آل‌مظفر}, abstract_fa = {جایگاه اجتماعی زنان و چگونگی نقش‌آفرینی آنها در طول تاریخ ایران، تحت تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و مذهبی این سرزمین، تغییر و تحولاتی داشته است. با استقرار ترکان و سپس مغولان در جایگاه حکمرانی ایران، تحت تأثیر سنن قبیله‌ای و شیوه های زندگی این اقوام و نیز موقعیت برجسته برخی زنان درباری آنان، شرایط و فرصت بیشتری برای حضور پررنگ‌تر زنان فراهم گردید. با گذر زمان و افزایش تأثیرپذیری ایلخانان مغول از فرهنگ و مذهب ایرانیان و نیز اندیشه سیاسی دیرینه و عمدتاً مردسالار ایران، نقش‌آفرینی زنان درباری بیش از امور سیاسی به امور اجتماعی و فرهنگی کشیده شد. این تغییر شکل نقش‌آفرینی زنان درباری همانند دیگر میراث‌ها، به برخی حکومت‌های محلی پساایلخانی رسید که بانیان و حکمرانان آنها بیش از ایلخانان متأخر در دامن فرهنگ ایرانی تربیت یافته بودند. تبیین وضعیت زنان درباری و چگونگی نقش-آفرینی آنان در حکومت محلی آل‌مظفر(713-795ق./ 1314- 1393م.)، با استفاده از رویکرد تاریخی و روش توصیفی– تحلیلی، هدف اصلی این پژوهش است. یافته‌های تحقیق، نشان می‌دهد که زنان درباری آل‌مظفر به دلیل ماهیت دینی حکومت آل‌مظفر و فرهنگ دیوانسالاری ایرانی، بیشتر در پس پرده سیاست به ایفای نقش پرداختند. زنان درباری این حکومت، علی‌رغم برخی فعالیت‌های سیاسی چون نیابت چند روزه حکومت برخی شهرها و تحریک گاهگاه شاهان و شاهزادگان مظفری در منازعات سیاسی و نظامی، بیشتر به فعالیت در پشت پرده سیاست از طریق اعمال نفوذ روی تصمیمات و اقدامات شخصیت‌های سیاسی و نیز انجام برخی امور عام‌المنفعه مانند احداث مساجد و مدارس مشغول بودند.}, keywords_fa = {زنان درباری,آل مظفر,قدرت سیاسی,خیانت,امور عام‌المنفعه}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100950.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100950_280b313bdb066728d7758565f9679c72.pdf} } @article { author = {Arabzadeh Sarbanani, Morteza and Rasouli, Arezoo}, title = {Investigation of the death of the founder of the Achaemenid dynasty}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {67-84}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.67}, abstract = {هرودت در سده‌ی پنجم پیش از میلاد و تنها به فاصله‌ی تقریبی صد سال از مرگ کورش بزرگ به ما گوشزد می‌کند که در مورد مرگ این پادشاه روایات فراوان و گوناگونی وجود دارد. در واقع، احتمالاً تعداد روایاتی که در مورد مرگ کورش دوّم هخامنشی در زمان هرودت وجود داشته است، بسیار بیشتر از روایاتی است که تا به امروز باقی مانده‌اند.  منبع اصلی پژوهشگران برای پی بردن به واقعیت مرگ کورش بزرگ یا لااقل نزدیک شدن به آن، متون کلاسیک است که در این میان نوشته‌های هرودت، کتسیاس و گزنفون منابع دسته اوّل محسوب می‌شوند. در این پژوهش کوشش شده است تا روایت هرودت و سایر مورخان عهد باستان با توجّه به مدارک و شواهد تاریخی دیگر، از جمله‌ اصالت آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد و روابط نخستین شاهان هخامنشی با سکاها، مورد بررسی قرار گیرد. چنانکه در پایان نشان داده شده است، روایت هرودت علی‌رغم شهرتی که در طول زمان کسب کرده است، با بسیاری از شواهد تاریخی هم‌خوانی نداشته و در درست بودن آن باید تردید جدیّ کرد.    }, keywords = {مرگ کورش بزرگ,هرودت,کتسیاس,گرنفون,ماساگت,هخامنشی}, title_fa = {واکاوی مرگ بنیان‌گذار سلسله هخامنشی}, abstract_fa = {هرودت در سده‌ی پنجم پیش از میلاد و تنها به فاصله‌ی تقریبی صد سال از مرگ کورش بزرگ به ما گوشزد می‌کند که در مورد مرگ این پادشاه روایات فراوان و گوناگونی وجود دارد. در واقع، احتمالاً تعداد روایاتی که در مورد مرگ کورش دوّم هخامنشی در زمان هرودت وجود داشته است، بسیار بیشتر از روایاتی بوده که به دست ما رسیده است. منبع اصلی پژوهشگران برای پی بردن به واقعیت مرگ کورش بزرگ یا لااقل نزدیک شدن به آن، متون کلاسیک است که در این میان نوشته‌های هرودت، کتسیاس و گزنفون از اهمیت بیشتری برخوردارند. در این پژوهش کوشش شده است روایت هرودُت در قیاس با روایات سایر مورخان عهد باستان و نیز با توجّه به شواهد باستان‌شناختی، مشخصاً آرامگاه کورش بزرگ در پاسارگاد، سنجیده شود؛ همچنین روابط نخستین شاهنشاهان هخامنشی با سکاها و ماساگت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی نشان می‌دهد روایت هرودت علی‌رغم شهرتی که در طول زمان کسب کرده است، با بسیاری از شواهد تاریخی هم‌خوانی ندارد. روایت گزنفون نیز با وجود برخی ریشه‌های ایرانی که دارد، مورد تردید است. اما روایت کتسیاس که آن نیز ظاهراً برخاسته از سنّتی ایرانی است، با سایر شواهد تاریخی هم‌خوانی بیشتری دارد.}, keywords_fa = {مرگ کورش بزرگ,هرودت,کتسیاس,گرنفون,ماساگت,هخامنشی}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100951.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100951_7e2dede87f6d3708933e4cff60a3e342.pdf} } @article { author = {Rahmati Kia, Esfandyar and Ghazanfari, Kolsoum}, title = {The Political Position of Women in the Middle Elamite Period (1500-1100 B.C}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {85-109}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.85}, abstract = {Study on the position of women in various fields of Elam history is one of the issues that have been considered by researchers. The studies, however, mostly has focused more on the religious role of women and less on their political status. This issue draws more attention, for that despite the deficiency of remained historical documents and evidences from Elam, the political role of women can be well traced. The present article seeks to study the manner and extent of the presence and political position of women in the history of Middle Elamite from the 15th to the 11th century BC. in the context of ruling dynasties in this period. The article, in addition to the use of indigenous sources and archaeological data, is attempting to use non-native data of the same period in order to obtain a clearer picture of the subject. Our reviews show that women, in addition to being important members of the royal family, the kings also sat on the throne of power through them. During this period, the power of women has increased so much that even in inscriptions, kings have considered themselves accepted by the gods due to their presence. The women of the Middle Elamite period, using their power and influence to achieve acceptance, have taken important measures, including the construction of temples, which is unique in its kind. Napir-asu and Nahhunte-utu are women who have played an important political role in the history of the Middle Elamite period.}, keywords = {Keywords: Middle Elamite Period,court women,Political Role,Political marriages,Napir-asu,Nahhunte-utu}, title_fa = {نقش سیاسی زنان درباری و دودمان سلطنتی در تاریخ ایلام میانه (1500-1100 پ م.)}, abstract_fa = {پژوهش در رابطه با نقش زنان در عرصه‌های گوناگون تاریخ ایلام از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده، با این حال، در تحقیقات انجام‌شده بیشتر به نقش مذهبی آنان توجه شده و نقش سیاسی کمتر مد نظر قرار گرفته است. مساله یادشده از این نظر بیشتر جلب توجه می‌کند که به رغم کمبود آثار برجای مانده از تاریخ ایلام، نقش سیاسی زنان به‌خوبی قابل ردیابی است. نوشتار حاضر درصدد پرداختن به چگونگی و میزان حضور و نقش سیاسی زنان در تاریخ ایلام میانه از سدۀ 15 تا 11 پ.م. به‌صورت تفکیک شده در قالب دودمان‌های حکومتگر در این دوره است. در این پژوهش تلاش شده تا علاوه بر استفاده از منابع بومی و داده‌های باستانشناسی از داده‌های غیر بومیِ هم‌دوره نیز استفاده شود تا بتوان به تصویری روشن‌تر از مبحث مورد نظر دست یافت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که زنان علاوه بر اینکه از اعضای مهم خاندان سلطنتی به‌شمار می‌رفته‌اند، شاهان نیز به واسطۀ آنان بر سریر قدرت می‌نشستند. در این دوره قدرت زنان چنان افزایش یافته است که حتی در کتیبه‌ها، شاهان اعطای پادشاهی به خویش را به واسطۀ آنها دانسته‌اند. زنان دورۀ ایلام میانه با استفاده از قدرت و نفوذ خویش برای دست یافتن به مقبولیت اقدامات مهمی از جمله ساخت معابد انجام داده‌اند که در نوع خود کم‌نظیر است. نپیر-اسو و نهونته-اوتو دو تن از بانوانی هستند که نقش سیاسی مهمی در تاریخ ایلام میانه داشته‌اند.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: ایلام میانه,نقش سیاسی,زنان درباری,ازدواج­های سیاسی. نپیر-اسو,نهونته-اوتو}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100952.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100952_6ad7b7efadc72c44883d7ba379ee060e.pdf} } @article { author = {razavi, kamal and Shekarchi, Ahmad and Ejtehadi, Mostafa}, title = {The historical process of the encounter between Rohaniat institution and social position change of women in Second Pahlavi Duration}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {111-139}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.111}, abstract = {During the entrance of Iranian society to modern era and the conjunction and challenge of Shiite-Iranian tradition in society with modern culture and thought, some issues changed to the axis of encounter and conflict of social forces, in which, women`s issues is one of these issues. In the proceeding paper, the encounter between Rohaniat institution and social position change of women in Second Pahlavi Duration has been studied. Between these three and a half decay, different affairs have been a subject for Rohaniat to take a stance. These affairs specially includes: Women's rights issues, political participation of women, taking political responsibility by women, the presence of women inside social fields like employment and education, the relations between man and woman in family, controlling the body and Hijab of women and so on.Our study shows that in the duration between 1947-1961 because of the internal organization of Rohaniat institution and the dominant political structure, relative compromise and settlement in the relation of Rohaniat institution - state - society about women`s social position is predominant. However, in the duration between 1961-1379 we notice different types of conflicts between Rohaniat institution and Pahlavi state, which led to the dominance of state and exclusion of Rohaniat from the process of social rule regulation.}, keywords = {Social position change of women,Rohaniat institution,conflict of Rohaniat and state,Pahlavi State,Voting Rights for Women}, title_fa = {روند تاریخی مواجهه نهاد روحانیت با تغییر جایگاه اجتماعی زنان در عصر پهلوی دوم}, abstract_fa = {با ورود جامعه‌ی ایران به دوران جدید و درهم آمیختن و چالش همزمان سنت شیعی ـ ایرانی جاری در جامعه با فرهنگ و اندیشه‌های مدرن، برخی مسائل به محوری برای مواجهه و صف‌آرایی نیروهای اجتماعی بدل شد که تغییر جایگاه اجتماعی زنان یکی از این موضوعات است. در مقاله‌ی پیش رو، مواجهه‌ی نهاد روحانیت شیعی با مسائل زنان در دوره‌ی حکومت پهلوی دوم با روش بررسی توصیفی بر اساس منابع اسنادی و کتابخانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله می‌کوشد پاسخی به این سوال فراهم آورد که در مواجهه‌ی روحانیت با تغییر جایگاه اجتماعی زنان در عصر پهلوی دوم، اهم حوزه‌های تنش، قلمرو، نحوه‌ی بروز، سطح و دامنه‌‌ی تنش به چه ترتیب بوده و چه پیامدهایی در روابط سیاسی روحانیت و حکومت پهلوی در پی داشت؟ بررسی این مقاله نشان می‌دهد که در برهه‌ی زمانی 1340-1326 با عنایت به مجموعه ویژگی‌های درونی روحانیت و مناسبات قدرت، نوعی آرامش نسبی در روابط روحانیت، جامعه و حکومت بر سر مسائل زنان حاکم است. اما در برهه‌ی 1340 تا پیروزی انقلاب، شاهد سربرآوردن تنش‌های متعدد در این رابطه هستیم که اغلب با اعمال اقتدار بالا به پایین توسط حکومت، منجر به حاشیه راندن خواست روحانیت می‌شود. حداقل در سه مسئله پردامنه (حق رای زنان، کنترل بدن و پوشش زنان، قانون حمایت از خانواده)، حکومت با تحمیل سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی خود، روحانیت را به حاشیه می‌راند که همین امر از عوامل محرک روحانیت برای مشروعیت‌زدایی علیه حکومت پهلوی و تحریک و بسیج سیاسی برای مقابله و فروپاشی این حکومت بوده است.}, keywords_fa = {تغییر جایگاه اجتماعی زنان,نهاد روحانیت,نزاع روحانیت و حکومت,حکومت پهلوی,حق رای زنان}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100953.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100953_d12465195ae51f784af5fc2ec0135f16.pdf} } @article { author = {Tohidi, AminReza}, title = {Historical explanation of the reasons for the Bani Salim uprising in Fararood based on geopolitical factors}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {13}, number = {2}, pages = {141-161}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.13.2.141}, abstract = {The main purpose of this article is to explain the history of the revolt of the Arab general Abdullah Ibn Khazem Salimi and its continuation by his son Musa.Among the revolts after the death of Yazid ibn Mu'awiyah, the revolt of Abdullah ibn Khazem and his son Musa have considerable features. This Arab uprising was the first move that created a region independent of the caliphate's oversight in Iran's cultural and political realm. Although Salimi's commanders were unable to take advantage of the geopolitical situation in the region, this move is unique in terms of long-term political and military domination that lasted fifteen years at its peak; the reasons for this success; The geographical location of Tirmidhi has been the continuous experiences of Salimi commanders, the type of their relationship with the Umayyads and Zubayrians and their tribal status. At the same time, this uprising lacked strong ideological aspects and theoretical foundations. In this research, based on descriptive and historical analytical methods, an attempt has been made to provide a different answer from the previous findings based on the documents and evidence available in all main sources, and a new perspective on this phenomenon can be considered.}, keywords = {Umayyad caliphate,natives,rebellion,Bani Salim,Geopolitics}, title_fa = {تبیین تاریخی دلائل شورش و پایداری بنی سلیم در فرارود بر مبنای عوامل ژئوپولیتیک}, abstract_fa = {تبیین تاریخی شورش سردارعرب عبدالله بن خازم سلیمی وادامه آن توسط پسرش موسی هدف اصلی این مقاله است.این سرداران علیرغم پیشنهاد طعمه مناسبی چون خراسان ، ازسوی عبدالملک بن مروان برعهد خود باز بیریان پای فشردند که یافتن دلیل مسیله این نوشتاراست. در بین شورش های پس از مرگ یزیدبن معاویه، شورش عبدالله بن خازم و فرزندش موسی ویژگی های قابل تاملی دارد. این شورش عربی اولین حرکتی است که باعث ایجاد منطقه ای مستقل از نظارت خلافت در قلمرو فرهنگی سیاسی ایران شد. هر چند سرداران سلیمی در بهره گیری از شرایط ژئوپولیتیک در منطقه ناتوان بودند، اما این حرکت از جنبه تسلط سیاسی و نظامی طولانی مدت که در نقطه اوج خود پانزده سال به طول انجامید منحصر به فرد است دلایل این توفیق؛ موقعیت جغرافیایی ترمذ، تجربیات ممتد سرداران سلیمی، نوع رابطه آنها با امویان و زبیریان و جایگاه قبیله ای ایشان بوده است. در ضمن این شورش فاقد جنبه های ایدئولوژیک و مبانی نظری قوی بوده است. در این تحقیق باتکیه برروش توصیفی وتحلیلی تاریخی سعی شده است باتکیه برمستندات وشواهدموجود درهمه منابع اصلی پاسخی متفاوت ازیافته های قبلی ارایه شودونگاه تازه ای به این پدیده قابل تامل شود.}, keywords_fa = {خلافت اموی,بومیان,شورش,بنی سلیم,ژئوپولیتیک}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100947.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_100947_cfe120425e7454fa24fda7c36a35b62c.pdf} }