@article { author = {shamsabadi, hasan and Basirat Manesh, Hamid and Sadat Bidgoli, Seyed Mahmoud}, title = {An Analysis of the Books Published by the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults (1966-1979)}, journal = {Tārīkh-i Īrān}, volume = {15}, number = {1}, pages = {49-72}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-7357}, eissn = {2588-6916}, doi = {10.52547/irhj.15.1.49}, abstract = {The Publishing Organization of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults was established in March 1967. To a large extent, the Institute managed to improve children’s literature, quantitatively and qualitatively, by bringing the best writers, translators and illustrators together. The main question here is to determine the approach taken by the Institute for the publication of its books. Based on the historical method and using a descriptive-analytical approach, this article aims to explain this matter through archival documents and reports. The findings of this study show that the Institute published 146 books during its thirteen years of activity. The books covered a wide range of topics, such as archaicism, patriotism, monarchism, pro-Pahlavi tendencies, introductory knowledge of other lands, including Europe, Africa, and Asia, and scientific subjects. Most of the books were published as fiction, short story, novel and scientific, non-fiction, and documentary.}, keywords = {The Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults,Children’s Library,Children’s Books,Cultural Policy,Ideology}, title_fa = {تحلیل کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (1345-1357ش)}, abstract_fa = {سازمان انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اسفندماه 1345 تاسیس شد. این سازمان توانست با گرد آوردن بهترین نویسندگان، مترجمان، مصوّران ادبیات کودک را به لحاظ کمی و کیفی تا حد زیادی غنا بخشد. سؤال اصلی پژوهش این است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه رویکردی را در انتشار کتاب­های خود مدّنظر داشت؟ پژوهش حاضر به روش تاریخی و مبتنی بر اسناد و گزارش­های آرشیوی و با بهره­گیری از روش توصیفی ـ تحلیلی درصدد تبیین این مسئله است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی سیزده سال فعالیت 146 عنوان کتاب منتشر کرد. کتاب­های کانون به لحاظ موضوعی حوزۀ وسیعی چون باستان­گرایی، میهن­پرستی، حمایت از نهاد سلطنت و طرفداری از حکومت پهلوی، آشنایی با دیگر سرزمین­ها اعمِّ از اروپا، آفریقا و آسیا و مطالب علمی را دربرمی­گرفت. قالب بیشتر کتاب­ها قصه، داستان، رمان و البته برخی هم علمی، غیر داستانی و مستندنگاری است.}, keywords_fa = {The Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults,Children’s Library,Children’s Books,Cultural Policy,Ideology}, url = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_102096.html}, eprint = {https://irhj.sbu.ac.ir/article_102096_09011c12b3fe5d58c5c2cc25db5c8c73.pdf} }