انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321Economic Crisis of Ghaznavids and The Effect of That in The Collapse of Political Constancyبحران اقتصادی غزنویان و تاثیرآن بر بیثباتی نظم سیاسی12895647FAجمیله یوسفیمربی دانشگاهاسماعیل حسن زادهعضو هیئت علمی گروه تاریخJournal Article20180630Ghaznavids (360 431 AH) were from the Middle Ages with the origin of the Gholami who came to rule after the abduction of their believers in eastern Iran. Taxes and royalties were and traditional sources of this government's economy, and since the plots of honor due to political problems were never considered by the Ghaznavid sultans, the achievement of India's spoils became the source of the livelihood of this dynasty, which, though financed by the government, The great army kept them active, but these spoils, elephants and slaves did not create the expected returns for the production, development and economic prosperity of the Ghaznavids, and the abundance of problems caused a rise in liquidity, inflation and high prices. In this article, we have been examining the impact of India's rally on building the financial strength of the Islamic Revolutionary Guards Corps, how they transformed them from brave and agile warriors to wealthy and bona fide class. This political and moral degeneration led them to the failure of the Turkmen movements in Khorasan, losing their financial and military power by plundering them. The Ghaznavid refugees, who had been drafted by India for a number of years, had received a lot of tax pressure, with their heavy taxes and the emergence of famine, they found an impartial or even biased approach to the Turkmen, where the ultimate defeat of the Ghaznavids was in the battle of the Dandanghan. چکیدهغزنویان (360ـ 431ق) از حکومتهای دوره میانه با خاستگاه غلامی بودند که پس از برانداختن ولینعمتان خود در شرق ایران به حکومت رسیدند. مالیات و خراج از منابعِ متعارف و سنتیِ اقتصاد این حکومت بود و از آنجایی که اقطاعداری به علت داشتن عوارض سیاسی هیچگاه مورد توجه سلاطین غزنوی قرار نگرفت، دستیابی به غنایم هند به منبع درآمد لایزال این سلسله بدل شد که گرچه با تامین مخارج جاری حکومت، ارتش بزرگ و حرفهای آنها را پیوسته فعال نگه میداشت، اما این غنایم، فیلها و بردگان، بازخورد قابل انتظار را در تولید، توسعه و رونق اقتصادی غزنویان ایجاد نکرد و مسکوکات فراوان نیز با افزایش نقدینگی، ایجاد تورم و گرانی را رقم زد. در این مقاله به تاثیر لشکرکشیِ هند بر ایجاد قدرتگیریهای مالی نهاد سپاه پرداختهایم که چگونه آنها را از جنگجویان جسور و چابک به طبقهای مرفه و عافیت طلب بدل کرد. این انحطاط سیاسی و اخلاقی موجب شد آنها با تحرکات ترکمنان درخراسان، دچار شکست پیاپی شوند و با غارت ایشان، توان مالی و نظامی خود را از دست بدهند. رعایای غزنوی نیز که پیش از این به دلیل لشکرکشی به هند، بارها طعم فشارهای مالیاتی را چشیده بودند، با دریافت مالیاتهای سنگین ایشان و پیدایش قحطی، رویکردی بیطرفانه یا حتی جانبدارانه نسبت به ترکمنان یافتند تا جاییکه شکست نهایی غزنویان در نبرد دندانقان رقم بخورد.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321The Lifespan of Governments and Average Time of Monarchies: Statistical Examination of Political Instability in Iran at 14th Centuryناپایداری سیاسی در ایران قرن هشتم هجری: بررسی آماری عمر حکومتها و میانگین سلطنت حکام295695687FAمحسن لطف ابادیدانشجوی دکتری گروه تاریخ دانشگاه شهیدبهشتیاللهیار خلعتبریاستاد گروه تاریخ دانشگاه شهیدبهشتیعطالله حسنیدانشیار گروه تاریخ شهید بهشتیJournal Article2018082414th century are the century of establishment of local dynasties. In this century, various dynasties proliferated throughout Iran, hence, there was not a central and integrate government. In this research, lifespan of governments and average time of monarchies examined by cliometric as one of the components of instability. As a result, there is a correlation between lifespan of governments and monarchies with creation of unstable conditions. Average life of five monarchies in these century are 51 years that is a low number. Among these five monarchy, no Dynasties has lived for over a hundred years, three ones had under 50 years age. Average of monarchies was under 10 years. Dynasties in these two centuries had a short age of stability and there was one stable monarchs. Some dynasties like Sarbedaran, Injuids and Chupanids did not have stability and they entered into decline period after establishment. Many Internal conflict in these monarchies caused that majority of monarchs had not opportunity to create stable and long term government.قرن هشتم در تاریخ ایران، قرن تشکیل سلسلههای محلی است. در این قرن در چهار گوشه ایران، سلسلههای مختلف همانند قارچ از زمین میروییدند و دیگر کشور توسط حکومتی متمرکز و یکپارچه اداره نمیشد. در این پژوهش با استفاده از روش کیلومتریک (Cliometrics)، میزان عمر حکومتها، و میانگین سلطنت حکام، به عنوان یکی از مولفههای ناپایداری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از رابطه همبستگی بین میانگین عمر حکومتها و سلطنت حکام با شکل گیری شرایط ناپایدار بوده است. میانگین عمر پنج حکومت بررسی شده در این قرن، 51 سال بوده است که رقم پایینی است. در میان این پنج حکومت، هیچ حکومتی عمری بالای صد سال نداشته است و سه حکومت زیر 50 سال حیات داشتهاند. میانگین سلطنت حکام، در نیمی از حکومتهای این دوره نیز زیر 10 سال بوده است. حکومتهای این قرن، بعد از تاسیس، دوره تثبیت کوتاهی داشتهاند و حکام تثبیت کننده آنها از یک نفر فراتر نمیرفته است. حتی برخی حکومتها نظیر سربداران، آلاینجو و آلچوپان، دوره تثبیت را سپری نکرده و بعد از تاسیس، وارد دوره افول شدهاند. منازعات درونی و بیرونی بسیار زیاد در این حکومتها، موجب میشد که اکثر حکام آنها، فرصت ایجاد دوران باثبات و بلندمدت را پیدا نکنند.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321The Origin of Aurammazdā in Persian Religion and its Elevation in the Behistun inscriptionsخاستگاه برآمدن اهورهمزدا در کتیبههای هخامنشی577695695FAاحسان افکندهدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180805In Darius’ royal inscription in the Behistun, Persian great god, Aurammazdā plays a proactive role. Accordingly, Aurammazdā’s name is one of the most occurred words in the inscription. In other words, we can presume him as patron god of Darius, royal dynasty, and most importantly legitimizing god of Achaemenid rule. Preeminence of Aurammazdā in the Behistun inscription contradicts with his relative insignificance in other contemporary sources. Generally, attributing such a role to Aurammazdā, has been justified by the assumption that Achaemenids were Zoroastrian or they borrowing such concept from Avestan texts. Nonetheless, comparing religious elements in the Achaemenid inscription and old Avestan texts demonstrates fundamental differences in their religious practices. Therefore, question of the origin of Aurammazdā in the Persian religion and the reason for assigning such an important role to Aurammazdā in the Behistun must be reviewed form a different perspective other than Achaemenids being Zoroastrians. Significance of such a question is that it can offer a reevaluation of the mechanism of Achaemenid political ideology. Present paper aims to investigate the origin of Persian Aurammazdā and the cause of its elevation in the Behistun inscription by reviewing Achaemenid contemporary sources containing information regarding Persian religion. In this study, evaluation and comparison of Achaemenid inscriptions, old Indo-Iranian texts and other sources suggest that Persian religion was probably a sort of pre-Zoroastrian Mazdaism, in which Aurammazdā was worshiped only as sky god. As a matter of fact, rise of Aurammazdā and its elevation as omnipotent god which occurs in the Behistun inscription for the first time, was established by Darius to solve the crisis of legitimacy for his reign, so that he, lacking any conclusive hereditary right to succession, could present his accession to kingship as an act of divine favor. Furthermore, it seems such an image of Aurammazdā is an adaptation of Mesopotamian political propaganda in which such an approach to divine has been practiced since time immemorial.بررسی کتیبة سلطنتی داریوش در بیستون (DB) به ما نشان میدهد که نام خدای بزرگ پارسیان اهورهمزدا یکی از پربسامدترین واژههای بهکاررفته در کتیبه است و به همین ترتیب، وی در این کتیبه و دیگر کتیبههای هخامنشی نقشی بسیار فعال را ایفا میکند. بهعبارتدیگر میتوان او را خدای حامی داریوش، دودمان شاهی و از همه مهمتر خدای مشروعیتبخش سلطنت هخامنشیان قلمداد کرد. اهمیت این خدا در کتیبهها در حالی است که وی در گلنبشتههای باروی تخت جمشید برخلاف دیگر خدایان حضوری کمرنگ دارد. عموماً اطلاق چنین نقشی به اهورهمزدا از سوی محققان با زرتشتی بودن هخامنشیان و یا وامگیری آنان از متون اوستایی توجیه میشود. بهرغم این توجیه، سنجش عناصر دینی کتیبههای هخامنشی و متون اوستای کهن تفاوتهای بنیادینی را میان این دو نشان میدهد و بنابراین باید در جستجوی خاستگاهی دیگر برای اهمیت اهورهمزدا در این کتیبهها بود.مقالة حاضر با بررسی مجدد متون معاصر با هخامنشیان که حاوی اطلاعاتی در خصوص دین پارسی هستند در تلاش است تا خاستگاه اهورهمزدای دین پارسی و دلایل اعتلای وی در کتیبههای سلطنتی را نشان دهد. بررسی و مقایسة کتیبههای هخامنشی، متون کهن هندوایرانی و دیگر منابع نشان میدهد که پرستش اهورهمزدا احتمالاً گونهای پیش زرتشتی از مزداپرستی است که در آن اهورهمزدا تنها بهعنوان خدای آسمان پرستیده میشد. درواقع، اعتلای اهورهمزدا و برکشیده شدن وی که نخستین بار در کتیبة بیستون قابلمشاهده است توسط داریوش برای مقابله با بحران مشروعیت سلطنت خود انجام شد تا داریوش بتواند سلطنت خود را –در غیاب حق جانشینی موروثی- گزینش آسمانی نشان دهد. گذشته از آن، به نظر میرسد که چنین تصویری از اهورهمزدا با الگوبرداری از مضامین سیاسی میانرودانی اتخاذ شده است که چنین رویکردی در آن قدمتی دیرینه داشت.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321Factors affecting on contract of Iran and the Soviet Union1319 trade and sailing contractعوامل موثر بر انعقاد قرارداد بازرگانی و بحرپیمائی 1319 ایران و شوروی7710295713FAسید حسن شجاعی دیوکلائیuq, عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه مازندران0000-0002-8714-0692Journal Article20180811Iran and the Soviet Union`s economic relations during the reign of Pahlavi I, owing to the adopted economic political policies of the two countries was different from those of Ghajar. While Russia by imposition of treaty of Turkmenchay became the first side of commercial relations with Iran, this position with commercial policy of the revolutionary government of the Soviet Union and Pahlavi I lost its significance in 1314 and Nazi Germany was replaced with mutual commercial relations. The type of mutual commercial relations between Iran and Nazi Germany with the security of economic commercial benefits paved the way for an obligation in the continuity of this trend for the country.
In spite of unwillingness in Farvardin of 1319, Iran made a contract with the Soviet Union on trade and sailing. Termination of this contract under the condition that Iran was unwilling in advance, arises this question that what were the effective factors in the termination of the contract on sailing and trade between Iran and the Soviet Union in 1319? This question in the article was surveyed according to historical research by using archive documents, journals and historical books. The finding of this research shows that World War II and marine siege of Germany by the allies were the effective factors in the termination of this contract. Marine siege of Germany paved the way for disorder and problems in commercial relations of Iran and Germany through the sea. Under this circumstance, in order to reach land way, Iran had to terminate a contract with the Soviet Union on trade and sailing in Farvardin of 1319, six month before World War II.مناسبات تجاری ایران و شوروی در دوران پهلویاول به واسطه سیاستهای اتخاذ شده از سوی رجال سیاسی و اقتصادی دو کشور متفاوت از مناسبات تجاری در دوران قاجار دنبال شد. در حالی که روسیه در دوران قاجار پس از تحمیل عهدنامه ترکمانچای به طرف اول مناسبات تجاری با ایران تبدیل گردید؛ این جایگاه با سیاستگذاریهای حکومت انقلابی شوروی و حکومت پهلویاول در حوزه اقتصاد تجاری از دست رفت و آلماننازی با انجام معاملات تجاری پایاپای از سال 1314 جایگزین آن شد. نوع مبادلات تجاری پایاپای میان ایران و آلمان ضمن تأمین منافع اقتصادی و تجاری ایران، تداوم آن را به الزامی برای کشور تبدیل کرد. در نتیجه بوجود آمدن این الزام بود که ایران تمایل خود را از تحکیم و ادامه مناسبات تجاری با شوروی با وجود تمایل این کشور از دست داد.علیرغم وجود این بیمیلی ایران در فروردین 1319 قرارداد بازرگانی و بحرپیمائی را با شوری منعقد کرد. انعقاد این قرارارداد در شرایطی که ایران پیشتر تمایلی به آن نداشت این پرسش را مطرح میسازد که عوامل موثر در انعقاد قرارداد بازرگانی و بحرپیمائی 1319 ایران و شوروی چه بوده است؟ این پرسش را مقاله پیشرو با استفاده از روش تحقیق تاریخی و بکارگیری اسناد و مدارک آرشیوی، نشریات و کتابهای تاریخی پاسخ داده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بروز جنگجهانی دوم و سیاست محاصره دریائی آلمان توسط متفقین عامل موثری در انعقاد این قرارداد بود. محاصره دریائی آلمان موجب ایجاد کندی و اختلال در مناسبات و مبادلات تجاری ایران و آلمان از طریق دریا شد. در نتیجه این وضعیت ایران ناچار شد به منظور دستیابی به راه زمینی مناسب از طریق خاک شوروی قرارداد بازرگانی و بحرپیمائی را در فروردین 1319 با این کشور شش ماه پس از آغاز جنگجهانی دوم منعقد کند.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321Pretenders of the Safavid government after the fall of Isfahan A case study: Safi Mirza’s rebellionمدعیان داخلی حکومت صفوی پس از سقوط اصفهان، مطالعه موردی: شورش صفی میرزا10312295661FAدکتر کشوراد سیاهپورهیئت علمی دانشگاه یاسوجنعمت الله زکی پورهیئت علمی دانشگاه یاسوج0009-0000-7304-0773Journal Article20180312With the influx of Afghans and the fall of Isfahan, people from across Iran, pretending to be the descendants of the Safavid dynasty, claimed the prince and tried to revive the rule of dying Safavid dynasty. Many false Safi Mirzas were among the claimants of prince in Iran after the fall of the Safavids. The main and most well-known Safi Mirza was the person who reclaimed the throne in the Sothern parts of Iran including Bakhtiari, Shoshtar, Kohgiluyeh, and Behbahan. He, who lingered longer than other claimants, formed a government and issued coins, slecting Kohgiluyeh and Behbahan as the center of his government. This province was always considered as one of the important Biglarbig of the Safavid empire, and at times it triggered crises during the Safavid era. The rebellion of Ismail, the false, and Mullah Hedayat Allah Arandi, both of whom were Shahi's claimants in Kohgiluyeh, occurred years before the fall of the Safavids. But then, after the decline of the Safavids, Safi Mirza’s uprising once again turned ???? of Kohgiluyeh and its related areas into a focal crisis point.با هجوم افغان ها و سقوط اصفهان، در گوشه و کنار ایران افرادی با انتساب و تشبث به خاندان صفوی، ادعای شاهزادگی نمودند وکوشیدند حکومت مضمحل صفوی را احیا نمایند. صفی میرزاهای دروغین از جمله مدعیان شاهزادگی در ایران پس از سقوط صفویه بودند. مهم ترین و مشهور ترین صفی میرزا، شخصی بود که در صفحات جنوبی ایران - خاصه بختیاری، شوشتر،کهگیلویه و بهبهان - علم شاهی برداشت. وی، که نسبت به مدعیان دیگر دوام بیشتر یافت و با تشکیل حکومت مستعجل، به ضرب سکه پرداخت، کهگیلویه و بهبهان را مرکز حکومت خود قرار داد. این ولایت، همواره از بیگلربیگی های مهم امپراتوری صفوی به شمار می رفت و در برخی مواقع از مناطق بحران زای ایران عصر صفوی بود. شورش اسماعیل دروغین و ملا هدایت الله آرندی که هر دو از مدعیان شاهی در کهگیلویه بودند، سال ها پیش از سقوط صفویان رخ داده بود. اما، اکنون پس از زوال صفویان، قیام صفی میرزا شکل گرفته و یک بار دیگر بیگلربیگی کهگیلویه و مناطق مرتبط آن را به کانونی بحران زا مبدل کرده بود. این مقاله، که با روش توصیفی - تحلیلی و شیوه تحقیق تاریخی واتکاء به اسناد و متون دست اول، تهیه و تدوین گردیده؛ شورش صفی میرزا را به عنوان یکی از مدعیان حکومت پس از سقوط اصفهان به دست افغان ها، واکاوی گردیده است. هم چنین، به این پرسش ها پاسخ داده که ریشه ها و عوامل پیدایی این مدعی حکومت چه بود؟ و چه پیامدهایی در سطوح ملی و محلی داشت؟ یافته ها نشان می دهد، تسلیم شدن شاه رسمی مملکت و نبود حاکمی مقتدر و نیز آشفتگی و هرج و مرج در سراسر ایران، موقعیت مناسبی جهت شورش و به دست آوردن حکومت و ادعای شاهی و سروری بود.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321Study of the war of Ghojdovan and the causes of the Safavids troops defeatبررسی جنگ غجدوان و علل شکست سپاه صفوی12314095672FAابوطالب سلطانیانهیات علمی/ دانشگاه گیلانJournal Article20180518Abstract
The war of Ghojdovan in Transoxiana in 918 A.H, was one of the most important military events in the reign of the Shah-ismai'l I (907-930 A. H.). This event is very important for study, because the Qezelbash troops- that have been usually appearing very powerful- have been defeated severely by the Uzbeks, and inconsequence, its commander Mirnajm II and many high rankings Qezelbash Emirs were killed. Nevertheless, the causes of this defeat haven't been investigated perfectly.
Therefore, the main question is posed that what were the elements of the beginning of the war and specially, what was the causes of the Safavids troops defeat? The investigation of this question reveal that the role of the Mirnajm II- as commander of troops- and his wrong behavior with the Emirs, and also his wrong strategy were the main elements of the Safavids troop defeat, in face of the Uzbeks, in the war of Ghojdovan. چکیده جنگ غجدوان در ماوراءالنهر، در سوم رمضان سال 918 ق، یکی از رویدادهای مهم نظامی در دورۀ شاه اسماعیل یکم (930-907 ق) بهشمار میرود. بررسی این رویداد، از آن روی حائز اهمیت است که سپاه قزلباش- که در مرحلۀ استقرار امپراتوری صفوی بسیار قدرتمند ظاهر شده بود- شکست فاحشی خورده و در نتیجه فرمانده آن میرنجم ثانی، وکیل شاه اسماعیل و بسیاری از امیران برجسته و سربازان قزلباش کشته شدند. اما چنین رویداد بزرگی چنانکه باید علت یابی نشده است تا علل شکست و پیامدهای آن آشکار گردد. بنا بر آنچه گفته شد، این پرسش در اینجا مطرح است که چه عواملی سبب جنگ غجدوان شدند و مهمتر اینکه علل شکست سپاه قدرتمند صفوی در این جنگ چه بود و چه پیامدهایی داشته است؟ برای بررسی پرسشهایی از این دست، این مقاله میکوشد- ضمن نگاهی به اوضاع بحرانی منطقۀ ماوراءالنهر از سال 916 ق- نقش و عملکرد میرنجم را بهعنوان فرمانده سپاه و نیز تاکتیکها و استراتژی وی را در مراحل گوناگون عملیات نظامی مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهد. این بررسیها نشان میدهند که در مجموع راهبرد نظامی نادرست میرنجم و عدم توجه وی به مشاورت مشاوران آگاه از یکسو و از سوی دیگر، اتحاد امیران ازبک و بهرهگیری آنان از اختلافات میان امیران قزلباش، از جملۀ مهمترین علل شکست سپاه صفوی بهشمار میرفتند.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735711120180321Islamic Traditions and Zoroastrianism Continuity and Decline of Pre in Middle Islamic Fars according to Historical Evidenceتداوم و افول سنت های پیش از اسلام و زرتشتیگری در فارس در سدههای میانهی اسلامی بر مبنای شواهد تاریخی14116095677FAنگین میریSBUJournal Article20180827Fars, homeland and religious stronghold of Sasanians was conquered by the Arab Muslims in the mid th century AD. This episode marked the beginning of a new era in the religious and social history of this 7 region. Historical and geographical sources of the 4th/10th century however, provide rich evidence about Islamic traditions in Fars more than 300 years after dominance the survival of Zoroastrianism and Pre of Islam. Since 5th/11th century however, Fars lost its status as the stronghold of Zoroastrianism and no mention of its previous situation is found in |Later historical resources. Concurrently, Yazd and Kerman replaced Fars as the main bases for collecting and copying Zoroastrian religious texts. The present paper first provides a comprehensive review about the presence of Zoroastrianism and Pre Islamic traditions in the 4th/10th century Fars based on the aforementioned sources and then turn to the main question of why this condition declined almost suddenly since the 5th/11th century. Investigating Samadiah, Morshediyah fi Asrar al accounts recorded in a Persian historical text known as Ferdaws al it seems that a significant change in the social and religious history of Fars had occurred at this time. Zoroastrian It is concluded that most likely this transformation took place as the result of rising anti movements and the growth of Sufi orders such Kazaruniyeh or Morshediyeh in this period. This finally caused a great number of Zoroastrians to convert or immigrate from Fars to the neighboring provinces of Yazd or Kerman and finally to India, probably during and after the 5th/11th century.با ورود اسلام فصل جدیدی در تاریخ دینی و اجتماعی فارس، خاستگاه خاندانی و دینی ساسانیان، آغاز شد. با این حال متون تاریخی و جغرافیایی سدهی 4 ق. دربردارندهی اطلاعاتی هستند که نشان میدهند با گذشت بیش از سه سده از غلبهی مسلمانان، سنتهای پیش از اسلام و زرتشتیگری بیش از هر ناحیهی دیگری در این خطّه زنده بودند. از سدهی 5 ق. به بعد اما فارس نقریبا به یکباره اهمیت خود را به عنوان بزرگترین پایگاه زرتشتیگری از دست داده و بر خلاف انبوه اشارت در منابع پیش گفته تقریبا هیچ اشاره ای به زرتشتیان، جایگاه و پایگاه هایشان در فارس در متون سده های بعد نمی یابیم. از سوی دیگر از سده پنجم به بعد فارس جایگاه خود را نیز به منزلهی پایگاه های گردآوری و نسخه برداری متون دینی زرتشتی به یزد و کرمان به می دهد. پژوهش حاضر با ارائه شواهد تاریخی برگرفته از منابع پیش گفته، نخست درکی از تداوم سنتهای پیش از اسلام و زرتشتیگری در فارس تا این زمان به دست می دهد. سپس در پی پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، دلیل سکوت منابع تاریخی و جغرافیایی سدههای پنجم به بعد دربارهی حضور زرتشتیان در فارس، به بررسی دیگر شواهد تاریخی می پردازد. بررسی روایت های مذکور در متنی تاریخی به نام فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه، دلالت بر تغییری در ساختار دینی و اجتماعی فارس از اواخر سدهی 4 و اوایل سدهی 5 ق. داشته و به نظر می رسد رشد جریان های ضدزرتشتی و گسترش طریقت هایی همچون کازرونیه یا مرشدیه به ویژه در غرب فارس از سده پنجم سرانجام منجر به غلبه نهایی اسلام و خروج اکثریت زرتشتیان از فارس و مهاجرت ایشان به کرمان و یزد و نهایتا هند شده باشد.