انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522The Persian residents of Istanbul and Tabriz resistance movement under Sattar khan leader 'sایرانیان مقیم استانبول و جنبش مقاومت تبریز به رهبری ستارخان1159579610.52547/irhj.12.1.1FAحجت فلاح توتکاراستادیار گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین.Journal Article20190806From the days near to constitutional Revolution the Iranian political activists in Istanbul related too with movement of against despotism in Iran. <br />But the relation appeared more in cooperation of the Persian residents of Istanbul With Tabriz resistance movement for the restoration of the constitutional the biginning of Mojahedin force resistance under Sattar Khan commander, the Iranian political activists abroad come out from passive and energeticted. The persion residents of Istanbul had cooperated to Tabriz Mojahedin through the anjomane saadat. The anjomane saadat become representative of resistance movement in abroad. The anjomane saadat has notified combats and victories of Mojahedin to European countries and hole cities in Iraq also the helped financial aides. as well as The encouragement the Iranian religious leader in Iraq that issued fatwas against the shah and to support Mojahedin sattar khan repeated the his resistance based on the olama fatwas to support constitutionalism. Tabriz resistance movement also expected from the Anjomane Saadat that supply some his needs and necessities. In reality, the Anjomane Saadat was spokesman of resistance movement in abroad.The revolution of 1908 in ottoman empire paved the way for the Persian supporters of Tabriz resistance. This study based on hypotheses that struggles of the Persian residents of Istanbul played important role in support mojahedin movement under Sattar khan leader 's for world reflect and financial aides also they disappeared Britain and Russian aids from mohammad Ali shah in world public opinion.از روزگاران نزدیک به انقلاب مشروطیت، کنشگران سیاسی ایرانی در استانبول با جنبش ضد استبدادی در ایران پیوند داشتند. اما در این میان این پیوند بیش از همه در یاری ایرانیان مقیم استانبول با جنبش مقاومت تبریز برای بازگرداندن نظم مشروطهگی و پایان دادن به عصر «خرده خودکامگی» محمدعلی شاه نمودار شد. با آغاز مقاومت مجاهدان به رهبری ستارخان کوشندگان سیاسی ایرانی در بیرون مرزهای ایران از پراکندگی و بی کنشی بیرون آمده و به تکاپو و جنبش برآمدند. ایرانیان مقیم استانبول و مشروطه خواهان تبعیدی در چارچوب «انجمن سعادت ایرانیان» به دنبال یاری رساندن به مجاهدان تبریز برآمدند. آنان در عمل به نماینده جنبش مقاومت در خارج از کشور بدل شدند. هواداران جنبش مقاومت در استانبول در کنار یاری های مالی، اخبار پایداری ها و پیرزوی های مجاهدان را در برابر جبهه متحد استبداد و در تبریز به کشورهای اروپایی و نیز به عتبات عالیات گزارش می دادند. آنان درپیوند با رهبری مذهبی برون مرزی انقلاب در عتبات به حمایت معنوی رهبران مذهبی از جنبش مقاومت دامن می زدند. ستارخان بارها به زبان آورده بود که مقاومتش بر بنیاد فتوای علمای عتبات در حمایت از مشروطیت استوار یافته است. جنبش مقاومت تبریز نیز انجمن سعادت ایرانیان را به عنوان سخنگوی خود در بیرون مرزها پذیرفته بود و برخی خواسته ها و ضرروت های نیازمند پیگیری در عرصه بیرونی را از آنان انتظار داشت. انقلاب 1908 ترکان جوان، نیز زمینه مناسبی برای کنشگری ایرانیان هوادر جنبش مقاومت ایجاد کرده بود. نوشتار حاضر بر این فرض اساسی استوار است که کوشش های ایرانیان مقیم استانبول در بازتاب جهانی جنبش مجاهدان تبریز به رهبری ستارخان و تدارک حمایت های مالی ـ تبلیغی آن جنبش نقشی درخور داشته. آنان بر بنیاد همین تلاشها بود که حمایت انگلستان و روسیه از استبداد محمدعلی شاه را در افکار عمومی جهان آن روزگار بی اعتبار ساختند.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522The Socialization of women in the Pahlavi era, Possibility or refusal (1925- 1953)اجتماعیشدن زنان در عصر پهلوی؛ امکان یا امتناع(1304-1332ش)17479584110.52547/irhj.12.1.17FAپروین رستمیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه لرستانجهانبخش ثواقباستاد گروه تاریخ، دانشگاه لرستان.Journal Article20190313One of plans the Pahlavi I government and his era's reformers, attempt was to create some social change based the pattern of western societies. One of these actions was the change in the social and cultural lifestyle of women which was regarded as a sign of the modernization of the state. Based on this, efforts were made to create a change in society's attitude towards the presence of women at different levels of society. Therefore, Issues in women's education were considered and attempts made to government reforms to entry women to the social arenas, which designed and implemented often without regard to the existing realities of the Iranian society. In this research, in a descriptive-analytical manner, the issue of the possibility or refusal of the socialization of women in Pahlavi era, studied based on government reforms and measures on women. The findings of this study showed that the society's attitude towards educational developments and the socialization issue of women is less likely and these measures were not expected to provide favorable conditions for the presence of women in the social arena or In society's attitude about the entry of women in this are no made serious changes.یکی از برنامههای حکومت پهلوی اول و طراحان اصلاحات عصر وی، تلاش برای ایجاد پارهای از تغییرات اجتماعی براساس الگوی جوامع غربی بود. یکی از این اقدامات، تغییر سبک زندگی اجتماعی و فرهنگی زنان بود که از مظاهر مدرنسازی حکومت تلقی میشد. براین اساس، تلاش شد تا در نگرش جامعه نسبت به حضور زنان در سطوح مختلف اجتماع تغییر و تحولاتی ایجاد شود. بدینمنظور، مسائلی در آموزش زنان مطرح شد و تلاشهایی در شکل اصلاحات حکومتی برای ورود زنان به عرصههای اجتماعی بهکار بسته شد که غالباً بدون توجه به واقعیتهای موجود جامعهی ایرانی و براساس مدل جوامع مغرب زمین طراحی و به اجراء گذاشتهشد. در این جستار، بهروش توصیفی– تحلیلی، مسألهی امکان یا امتناع اجتماعیشدن زنان در عصر پهلوی، براساس اصلاحات و اقدامات حکومتی دربارهی زنان بررسی شدهاست. یافتهی پژوهش نشان داده که نگرش جامعه به تحولات آموزشی و مسألهی اجتماعیشدن زنان کمتر امکان وقوع یافتهاست و این اقدامات در حدّ انتظار نتوانست شرایط مساعد و امکاناتی برای حضور زنان در عرصهی اجتماعی فراهم سازد و یا در نگرش جامعه نسبت به ورود زنان به این عرصه تغییرات جدی پدید آورد.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522the Kipchak Turks And The role of Ulous Change's controversy in their survival After the Mongol invasionقپچاقها و نقش مجادلات اولوس چنگیزی در تداوم حیات آنان پس از هجوم مغول49709585910.52547/irhj.12.1.49FAمریم خسروابادیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه یزدکیوان کریمی الواردانش آموخته دکتری تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیراز0009-0000-2053-4016Journal Article20190520Kipchak Turks Which until the third and fourth centuries was hardly seen in historical and geographical sources, In the sixth century AH, they were introduced into the Islamic world as Khwarazm Shahi armies. This caused In the developments that occurred inside Iran during the last quarter of the sixth century and the first quarter of the seventh century, they played an important role. Kipchak Turks By maintaining its terrestrial status in the steppe Eurasia Ie without going into migration They entered Kharazmi's armies in Iran And in the process of the empowerment of Khwarizmanshahi throughout Iran, they played an important role By the end of the work, Jalaluddin Khwarazmshah (628 AD) was the main force against the invading Mongols in Iran. But at the beginning of the seventh century AH, They were seriously prosecuted, killed, or slain by the Mongols of Changizi . How do the Kipchak Turks with these conditions once again appear on the scene after this? From the perspective of this article, the internal conflicts of the Mongols brought about the revival of the historical role of the Kepchaks. The present paper seeks to analyze this issue using the method of research of historical analysisچاقها که تا قرن سوم و چهارم به زحمت در منابع تاریخی و جغرافیایی نامی از آنها دیده میشد، در قرن ششم هجری در قالب لشکرهای خوارزمشاهی به جهان اسلام معرفی شدند. این امر موجب شد در تحولاتی که در داخل ایران طی ربع آخر قرن ششم و ربع اول قرن هفتم رخ داد، نقش مهمی بازی کنند. قپچاقها با حفظ موقعیت سرزمینی خود در استپ اوراسیا یعنی بدون اقدام به مهاجرت، به صورت لشکرهای خوارزمی وارد ایران شدند و در فرآیند قدرتگیری خوارزمشاهیان در سراسر ایران نقش مهمی داشتند. اینان تا پایان کار جلالالدین خوارزمشاه (628 هـ)، نیروی عمده و اصلی در برابر مغولان مهاجم به ایران به شمار میآمدند اما در آغاز قرن هفتم هجری، سخت مورد تعقیب مغولان چنگیزی قرار گرفته، کشته و یا برده گردیدند. قپچاقها چگونه با این شرایط مجددا در صحنه تاریخ ظاهر میشوند؟ از منظر این مقاله، کشمکشها و منازعات درونی مغولان، موجبات احیای نقش تاریخی قپچاقها را فراهم کرد. مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحقیق تحلیل تاریخی، این مساله را مورد واکاوی قرار دهد.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522Khwadāy-Nāmag in Bundahišn: The account of Sasanid history in Bundahišnخوداینامگ در بندهشن (گزارش تاریخ ساسانیان در بندهشن)711119586310.52547/irhj.12.1.71FAشهرام جلیلیاناستاد گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190825Middle Persian Zoroastrian texts prove instrumental in illuminating the religion, culture and history of the Sasanian era. Compiled after the fall of Sasanid empire and in the ninth century of the common era, these texts drew on the ‘translations’ and Avestan interpretations at the Sasanid period. One such text is Bundahišn, literally meaning ‘Primal creation’, which is a trove of Zoroastrian knowledge, preserving many ancient Persian myths and legends. Chances are that the original writing of the book was completed at the end of the Sasanid era. New information was added to the final version in the ninth century of the common era by drawing on a variety of religious and historical sources. In Chapter XXXIII of the book, the section on “the afflictions which befell Ērān-šahr in each millennium” presents a synopsis of the Persian history from the creation to the coming of Arabs to Ērān-šahr and the death of Yazdgerd III; it then gives an account of Ērān-šahr’s fate until the emergence of Saošyant on the basis of the Zoroastrian foretelling. This research is a comparative and analytical study. It compares the information about Sasanids contained in this Chapter with that provided in the historical sources of the Islamic era. It will show that the following stories are based on Khwadāy-Nāmag and the Bundahišn must therefore be regarded as useful sources for studying the Sasanid history. The accounts provided in the book are: Ardašīr Bābakān’s efforts to annihilate feudalism and re-establish Zoroastrianism, Shāpūr II’s battle against Arabs, seven-year drought in Pirūz’s time and Hephthalites’ incursions, the emergence of Mazdak in Qubād’s time and his death through Khusraw Anūširvān’s stamina, his battle against Huns, and the coming of Arabs to Ērān-šahr in Yazdgerd III’s time until his death.متنهای زردشتی فارسی میانه که پس از واژگونی شاهنشاهی ساسانیان و در سدة سوم هجری/ نهم میلادی، بر بنیاد ترجمهها و تفسیرهای اوستای روزگار ساسانیان تدوین و گردآوری شدهاند، برای شناخت دین، فرهنگ و تاریخ ساسانیان اهمیت چشمگیری دارند. یکی از این متنها، کتاب بُنْدَهِشنْ (= آفرینش آغازین/ آفرینش بنیادین) است که گنجینهای از دانش و آگاهیهای زردشتی است و بسیاری از اسطورهها و افسانههای کهن ایرانی را از نابودی دور نگاه داشته است. احتمالاً گردآوری و تألیف اولیة این کتاب در پایان دورة ساسانیان انجام شده بود، امّا مدوِّنِ نهایی بندهشن در سدة سوم هجری، با بهرهگیری از منابع گوناگون دینی و تاریخی آگاهیهای دیگری به این کتاب افزوده است. در فصل 33 بندهشن به نام «دربارة گزندی که هزاره هزاره به ایرانشهر آمد،» چکیدهای از تاریخ ایرانیان از آغاز آفرینش تا آمدن تازیان به ایرانشهر و مرگ یزدگرد سوم آمده است و آنگاه بر بنیاد پیشگوییهای زردشتیان، سرنوشت آیندة ایرانشهر تا پیدایی سوشیانس گزارش شده است. آگاهیهای درست این فصل دربارة کوشش اردشیر بابکان برای نابودی کَذَگْ خُوَتایان (= ملوک الطوایف) و آراستن دوبارة دین زردشتی؛ جنگهای شاپور دوّم با تازیان؛ خشکسالی هفت سالة دورة پیروز و تاخت و تازهای هپتالیان؛ پیدایی مزدک در دورة قباد و نابودی او با پایمردی خسرو انوشیروان و نبرد او با هونها، و سپس آمدن تازیان به ایرانشهر در دورة یزدگرد سوم تا مرگ او، همگی بر بنیاد خوداینامگ (تاریخ ملّی ایرانیان) نگاشته شدهاند، و ازاینرو باید بندهشن را چنان منبعی سودمند برای مطالعة تاریخ ساسانیان نگریست.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522Constructing a Discourse Pattern of Revolutionary Identity in Constitutional Iranماهیت گفتمان انقلابی چپ در ایران عصر مشروطه1131379580810.52547/irhj.12.1.113FAجعفر مرادحاصلیدانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190519ome of them, shape the locus of their identity systems. the contemporary history of Iran, whenever there is a revolutionary identity, all these themes, or at least internationalism, constitutionalism, and opposition to parliamentarianism and violence and terror. In change, understanding of historical underpinnings, partisanship and covert activity, policy priorities, revolutionary identity. This model was built around the system and semantic elements including radical themes that in the course of the Second Constitutional Assembly developed the discursive pattern of on, relying on the method of historical analysis of discourse, the paper aims to identify a set of central revolutionaries, written in the form of party statutes and charters, leaflets, newspapers, diaries, and so period and what were its most important themes? Through the surviving texts of the early Iranian how the discourse model of revolutionary identity was constructed in Iran during the constitutional Marxism-Leninism ideology and at once the means to organize it. The main question of this paper is political parties and groups in the Second National Assembly, providing external ideologies such as of revolutionary identity emerged in the context of internal factors, including clashes between political identities that have had lasting and profound effects on Iranian society. Indeed, the discourse Iranian history. Among these emerging identities, revolutionary identity are among the forms of new The emergence of various forms of identity is one of the important phenomena of contemporary چکیده ماهیت گفتمان انقلابی چپ در ایران عصر مشروطه (پس از استقرار مجلس دوم) ظهور اشکال گوناگون هویت یکی از پدیدههای مهم تاریخ ایران معاصر محسوب میشود. در میان این هویتهای نوظهور هویت انقلابی از جمله اشکال هویتهای سیاسی جدید است که تأثیراتی ماندگار و عمیق بر جامعهی ایران به جا نهاده است. در واقع، گفتمان هویت انقلابی در بستر زمینهها و عوامل داخلی از جمله برخوردها و درگیریهای بین احزاب و گروههای سیاسی مجلس دوم شورای ملی پدید آمد و ایدئولوژیهای خارجی مانند مارکسیسم-لنینیسم ایدئولوژی و ابزارهای سازماندهی آن را فراهم آوردند. پرسش اصلی این مقاله این است که الگوی گفتمانی هویت انقلابی در ایران دورهی مشروطه چگونه ساخته شد و مهمترین عناصر مضمونی آن کدام بود؟ از خلال متون برجایمانده از انقلابیون اولیهی ایرانی، که به شکل اساسنامه و مرامنامهی حزبی، اعلامیه، روزنامه، خاطرات و مانند اینها نوشته شده است، و با تکیه بر روش تحلیل تاریخی گفتمان میتوان مجموعهای از مضامین محوری را مورد شناسایی قرار داد که در دورهی مجلس دوم مشروطه الگوی گفتمانی هویت انقلابی را پی افکندند. این الگو در پیرامون منظومه و عناصری معنایی شامل تغییر بنیادی، درک زیربنایی تاریخی، حزبگرایی و فعالیت مخفی، اولویت سیاست، بینالمللگرایی، مشروطهستیزی و مخالفت با پارلمانتاریسم و خشونت و ترور ساخته شد. در تاریخ معاصر ایران هرگاه هویت انقلابی سربرآورده است میتوان حضور تمامی این عناصر مضمونی یا دستکم تعدادی از آنها را در کانون منظومههای هویتیشان ملاحظه کرد. [A1] [A1]پرسش، روش و یافتههای تحقیق در چکیده گنجانده شود. Abstract The Nature of the Revolutionary Left Discourse in Iran in the Constitutional Era (After the Establishment of the Second Majlis) The emergence of various forms of identity is one of the important phenomena of contemporary Iranian history. Among these emerging identities, revolutionary identity are among the forms of new political identities that have had lasting and profound effects on Iranian society. Indeed, the discourse of revolutionary identity emerged in the context of internal factors, including clashes between political parties and groups in the Second National Assembly and provided external ideologies such asMarxism-Leninism ideology and the means of organizing it.The main question of this paper is how the discourse model of revolutionary identity was constructed in Iran during the constitutional period and what were its most important themes? Through the surviving texts of the early Iranian revolutionaries, written in the form of party statutes and charters, leaflets, newspapers, diaries, and so on, relying on the method of historical analysis of discourse,It is possible to identify a set of central themes that in the course of the Second Constitutional Assembly developed the discursive pattern of revolutionary identity.This model was built around the system and semantic elements including radical change, understanding of historical underpinnings, partisanship and covert activity, policy priorities, internationalism, constitutionalism, and opposition to parliamentarianism and violence and terror. In the contemporary history of Iran, whenever there is a revolutionary identity, all these themes, or at least some of them, can be found in the focus of their identity systems.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522The Hierarchy of Tax Officers in Medieval Iran, with an Emphasize on Transoxiana and Eastern Landsسلسله مراتب متصدیان مالیاتی در قرون میانه، با تأکید بر ماوراءالنهر و گسترهی شرقی ایران1391669582510.52547/irhj.12.1.139FAدل آرا مردوخیدکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه الزهرا (س).0000-0002-3485-7075Journal Article20190805Continuity and change in the administration of medieval Iran in eastern lands is from important issues in the social, economic and administrative history of Iran. But less attention has been paid to the subject of the taxing system as the basic idea of Iranian administrative; noticing the fact that lack of direct sources about the administrative system, especially in eastern lands of Abbasid Caliphate, makes it even harder to have access to details. Moreover, the hierarchy of the taxing system, which has had a central role in its protection and function, has not been noticed. This article is about to question the mentioned problem. Here, with the extraction of common administrative titles of tax officers in early medieval from Persian texts, research is about to study the facts with historical research method and identify the relations between these titles and posts. The results show that following the change in administrative language to Persian in 3rd of 4th century A.H., instead of ‘Amil, Mostawfi became a common title for the high ranking tax officer, from 5th century onward; while ‘Amil was still in use in the meaning of employee. Authorities of middle-rank officers, with titles as ‘Amid, Bondar … was variable and increased and decreased. Verifying the main administrative posts shows the necessity of some other titles, and also the point that posts were variable based on local needs.تداوم و تحول در نظام دیوانی ایران میانه در گستره شرقی آن از جمله موضوعات مهم در تاریخ اجتماعی اقتصادی اداری ایران است. اما موضوع نظام مالیاتی به عنوان ایده مبنایی شکل یابی دیوان سالاری ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است به خصوص که در گستره سرزمینهای شرقی خلافت، فقدان منابع مستقیم در مورد سازمان دیوانی دسترسی به جزئیات را دشوارتر می سازد. در این میان سلسله مراتب نظام مالیاتی که نقش محوری در حفظ و کارکرد این نظام داشته است، مورد توجه قرار نگرفته است و پرسش پژوهش ناظر بر آن است. در این پژوهش با بازیابی القاب دیوانی رایج برای متصدیان مالیاتی در قرون میانهی متقدم، تلاش میشود تا با استخراج واژگان دیوانی از متون فارسی این دوران و بررسی دادهها با روش تحقیق تاریخی، نسبت و روابط مابین این القاب و مناصب با یکدیگر و تحولات آنها در این دوران مشخص شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد در پی تغییر ادبیات دیوانی به زبان فارسی در قرن سوم و چهارم قمری، به تدریج از قرن پنجم به بعد برای متصدی عالیرتبهی مالیاتی به جای عامل، لقب مستوفی رواج یافت، در حالی که عامل در معنای عامِ کارگزار همچنان به کار میرفت. حوزهی اختیارات متصدیان میانمرتبه با لقب عمید و بندار و ... نیز در این دوره متغیر بود و دچار کاهش و افزایش میشد. روشن شدن مناصب اصلی دیوانی، ضرورت وجود القاب و مشاغل دیگر را مشخص می سازد و این که این مناصب با توجه به نیازهای محلی در هر دوره متغیر بودهاند.انتشارات دانشگاه شهید بهشتیمجله علمی و پژوهشی تاریخ ایران2008-735712120190522The third sex: The physical study of eunuchs in Qajar courtجنس سوم ؛ بررسی پیکرشناختی خواجگان در دربار قاجار(1210 ـ 1313 ه.ق)1671849583810.52547/irhj.12.1.167FAیعقوب خزائیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).Journal Article20190806Eunuchs have played numerous roles in the political structure of Eastern rulers since ancient times.Their existential necessity in the political structure was, in principle, derived from the needs and of a part of the political system. The harem was a place where only numerous women and female slaves of kings lived there. Now to organize the internal affairs of the harem, as well as the relations of the king and every other person and with the harem women, they had hired eunuchs. The fundamental question of the present article is how can eunuchs be defined sexually? Did the eunuchs define themselves as a man or not on the contrary, they considered women themselves to be able to have a proper relationship with women in harem. The research hypothesis is that Eunuch cannot be regarded as necessarily male or female ,rather it is about the third sex that possess some biological biological traits on the one hand and some biological and sexual feminine traits on the other. According to the study, it became clear some of these male children are castrated as a child and so they lose one of the most important biological characteristics of the male and others that were eunuchs naturally and congenital. Physically and morphologically some organs eunuchs such as facial shape, lack of beard and sebaceous limbs gave them a feminine appearance. <br />The third sex theory introductory presented in this paper,it involves the idea that eunuchs are an example of androgyny, not the word yung that is about combining the mental states of men and women in the same sex, Rather, they are an example of the male and female hybrids at the physical level.خواجگان از روزگاران کهن در ساختار سیاسی فرمانروایان مشرق زمین ایفاگر نقش های متعدد بودند. ضرورت وجودی آنها در ساختار سیاسی علی الاصول از ضرورت ها و نیازهای بخشی از سیستم سیاسی نشات می گرفت. اندرونی یا حرمسرا مکانی بود که فقط زنان و کنیزان متعدد پادشاهان در آن می زیستند. حال به منظور سامان دادن روابط داخلی اندرونی و همین طور روابط شاه و هر فرد دیگر با زنان ساکن اندرونی خواجگان را به استخدام درآورده بودند. پرسش بنیادین مقاله کنونی این است که خواجه را از منظر جنسی چگونه می توان تعریف کرد؟ آیا خواجگان هویت خود را به مثابه یک مرد تعریف می کردند یا نه برعکس خود را زنانی می پنداشتند که می توانستند که با زنان اندرونی رابطه ای متناسب برقرار کنند؟ فرضیه پژوهش این است که خواجگان را نمی توان الزما مرد یا زن تلقی کرد بلکه سخن از جنس سومی است که واجد برخی خصائص بیولوژیک مردانه از یک سو و برخی صفات بیولوژیک و جنسی زنانه از سوی دیگر هستند. با توجه به بررسی بعمل آمده روشن گردید برخی از این کودکان مذکر در کودکی اخته شده و بدین ترتیب یکی از مهمترین ویژگی های بیولوژیک جنس مذکر را از دست می دهند و برخی دیگر که به شکل طبیعی و مادرزادی به حالت خواجه درمی آمدند. از نظر پیکرشناختی و فیزیکی برخی اندام های خواجگان چون فرم صورت، فقدان ریش و سیبیل، برجستگی سینه ها حالتی زنانه به آنان می داد. نظریۀ جنس سوم که در مقاله حاضر به شکل مقدماتی ارائه شده است متضمن این ایده است که خواجگان نمونه ای از آندروژنی نه به معنای یونگی کلمه که ناظر به ترکیب حالات روانی مردانه ـ زنان در یک جنس است، بلکه نمونه ای از هیبرید مردانه و زنانه در سطح پیکرشناختی به شمار می روند.