نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، پژوهشگر مستقل
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Tehran’s air pollution is not a recent issue and goes back to the early period of the second Pahlavi monarchy. The increasing use of fossil fuels and other air pollutants in big cities such as Tehran caused many problems. Hence, a long-term strategy was deemed necessary more than ever. For the first time, an environmental protection program was introduced as a separate chapter in the fifth development plan, which dealing with air pollution was one of its specific purposes. Improving public health, providing adequate environmental conditions, and reducing economic losses and social damages due to air pollution. Using the historical research method and based on archival documents and other historical sources, this study aims to investigate Tehran’s air pollution in the last decade of the reign of Mohammad Reza Shah Pahlavi. The results show that despite the increase in oil revenues in the second Pahlavi monarchy, the construction of subways and urban trains was not one of the government’s priorities, insofar as the problem of Tehran’s air pollution became a tangled web. On the other hand, the results from Iranian and foreign research at the time showed that vehicle pollutants played an important part in air pollution. Subsequently, as one of the most important proposals for controlling pollution, a traffic control program was proposed and then put on the government’s agenda.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
با افزایش جمعیت شهر تهران در عصر پهلوی، فعالیتهای اجتماعی و صنعتی نیز بهسرعت گسترش یافت. با گسترش این فعالیتها آلودگی هوای تهران کمکم به معضلی اساسی تبدیل شد. به همین دلیل دولت به دنبال برنامهای بود تا بتواند آلودگی را کنترل کند و از بین ببرد. به طور کلی آلودگی هوا در این مقطع زمانی سه منشأ داشت: واحدهای صنعتی، وسایل نقلیه و ترافیک، و آلودگیهای طبیعی. چیزی که مشخص است اینکه اجرای برنامههای بررسی و مبارزه با آلودگی هوا منحصراً نمیتوانست کار یک دستگاه یا سازمان باشد و تلاش و برنامهریزی تمام دستگاهها را میطلبید. اولین بار در سال 1346 وزارت بهداری با مشورت و همکاری سازمان بهداشت جهانی وضعیت آلودگی هوای شهر تهران را مطالعه کرد و با استقرار چهار ایستگاه نمونهگیری به اندازهگیری آلایندههای هوا پرداخت. سیل خودروها در خیابانها، معابر، کوچهها و گذرگاهها بر آلودگی هوا تأثیر مستقیم داشت. آنچه مشکل را بیشتر میکرد خودروهای کهنه و فرسودهای بود که بر بار ترافیک و در نتیجه آلودگی هوا میافزود. این مقاله با استفاده از روش تحقیق تاریخی در پی پاسخ به این سؤال اساسی است که دولت پهلوی برای حل آلودگی هوای شهر تهران چه اقداماتی کرد؟ و این اقدامات تا چه اندازه در حل این بحران مؤثر بود؟
در باب پیشینة پژوهش باید گفت، دربارة آلودگی هوای شهر تهران تاکنون پژوهشهایی انجام شده است، ولی هر کدام از جنبة خاصی به آن پرداختهاند و موضوعشان با مقالۀ حاضر متفاوت است. یکی از تحقیقاتی که به موضوع این مقاله نزدیک است، کتاب حقوق آلودگی هوا نوشتة علی مشهدی است. نویسندة این اثر حقوق آلودگی هوای ایران و فرانسه را با یکدیگر مقایسه کرده است. مقالهای هم از مهدی رفعتیپناه مهرآبادی با عنوان «تأثیر ساختار مطلقۀ شبهمدرن دولت پهلوی بر پیدایش بحران محیط زیستی در ایران (مطالعۀ موردی: آلودگی هوا)» به چاپ رسیده که نویسنده براساس یک مدل نهادی به نقد سیاستهای دولت پهلوی در زمینة سیاستهای محیط زیستی پرداخته است.
اهمیت توجه به مسئلة آلودگی هوا در دولت پهلوی دوم
آلودگی محیط زیست و بهویژه آلودگی هوا یکی از موضوعات جهانی به شمار میرود که از دیرباز نگاه سازمانهای مختلف، از جمله سازمان ملل متحد، را به خود جلب کرده است. انجام تحقیقات گستردة علمی، تشکیل کنفرانسهای منطقهای و جهانی و برانگیختن توجه عموم به خطرات انواع آلودگیهای محیط زیست بخشی از این تلاشهاست. در ایران هم سازمانهای مختلف، از جمله مؤسسة اطلاعات، جنبشهایی را برای مقابله با آلودگی محیط زیست تشکیل دادند.[1]
در مادة ششم برنامة عمرانی پنجم (1352-1356) حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفت. برنامة محیط زیست مربوط به محیط فیزیکی انسان متشکل از آب و هوا و خاک بود و شامل سه قسمت اصلی حفاظت از محیط زیست، مبارزه با آلودگیها و ترمیم خرابیهای ناشی از توسعه میشد. طبق این برنامه «هدفهای تعیینشده جهت حفظ محیط زیست از لحاظ آلودگی هوا» به شرح زیر بودند:
به طور کلی، برنامة پنجم در زمینة حفاظت از محیط زیست دو هدف کلی داشت: «الف. حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از آلودگیها و اقداماتی که موجب تخریب و بر هم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست میشود. ب. تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی بهمنظور تنویر و هدایت افکار عمومی در زمینة استفادة صحیح از طبیعت.»[2]
برای نیل به این هدفها، بررسی مسئلة آلودگی هوا و علل آن و سپس طرح برنامة کار عملی و تفکیک وظایف دستگاهها الزامآور بود. با توجه به قالب این برنامه، دستگاههای اجرایی و نوع فعالیتهایی که میبایست صورت میگرفت، به شرح زیر بود.[3]
جدول 1. نوع فعالیتها و اعتبار پیشبینیشدة دولت پهلوی برای مبارزه با آلودگی هوا
ردیف |
نوع فعالیت |
دستگاههای اجرایی پیشنهادی |
اعتبار پیشبینیشده |
|
1 |
اندازهگیری آلودگی هوای تهران |
وزارت بهدای و یا سایر دستگاههای تحقیقاتی |
41,000,000 |
|
2 |
عوامل جوی در سطح جزء |
وزارت راه، مرکز هواشناسی |
10,000,000 |
|
3 |
پژوهش آلودگی هوا |
دانشگاه تهران، انستیتوی محیط |
40,000,000 |
|
4 |
بررسی آلودگی هوا و هواشناسی شهرستانها |
ادارة بهداشت با دانشگاههای شهرستانها |
42,000,000 |
|
5 |
آموزش نیروی انسانی |
دانشگاهها، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی |
10,000,000 |
|
6 |
بررسی اماکن آلودهکننده و جلوگیری از آلودگی |
وزارت کار، بهداری و شهرداریها |
12,000,000 |
|
7 |
برنامهریزی حفاظت از محیط زیست |
سازمان برنامه، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی |
25,000,000 |
|
8 |
بررسی آلودهکنندگان متحرک |
شهرداریها و شهربانی |
20,000,000 |
|
|
جمع کل |
|
200,000,000 |
|
البته اولین واکنشها به آلودگی هوای پایتخت به اواخر دهة 1320 برمیگردد. یکی از قوانینی که به نحوی با موضوع بهداشت هوا ربط داشت، آییننامة شورای عالی بهداشت مصوب 11/02/1329 بود. مادة سیزدهم این آییننامه وظیفة شورای عالی بهداشت را مطالعه و اظهار نظر دربارة امور مهم مربوط به بهداشت عمومی، از قبیل: 1. قوانین و آییننامههای مربوط به بهداشت کودکان، کارخانجات و کارگران و زندان؛ 2. قوانین و آییننامههای مربوط به بهداشت ساختمانها اعم از منازل مسکونی و اماکن عمومی و... بیان کرده بود.[4] اما اولین قانون برای مهار آلودگی به 11 تیر 1334 (در ذیل مادة 55 شهرداری) برمیگردد که مطابق آن شهرداری موظف بود از ایجاد و تأسیس اماکنی که ممکن است به هر شکلی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شوند یا مخالف اصول بهداشتی باشند جلوگیری کند. همچنین مکلف بود از تأسیس کارخانهها، کارگاهها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاهها و دکانها و همچنین مراکزی که مواد محترقه میسازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسبهایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا یا تولید دود میکنند یا باعث عفونت و تجمع حشرات و جانوران میشوند جلوگیری کند و کورههای آجر و گچ و آهکپزی و خزینة گرمابههای عمومی را که مخالف بهداشت باشند تخریب نماید و با نظارت به وضع دودکشهای اماکن و کارخانهها و وسایل نقلیة دودزا از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید. و اگر تأسیسات مذکور قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشند آنها را تعطیل کند یا اگر لازم شود به خارج از شهر انتقال دهد.[5]
اولین واکنش نشریات به معضل آلودگی هوای شهر تهران به 27 آبان 1336 مربوط میشود که روزنامة اطلاعات مطلبی را در این مورد و دلایل آن منتشر کرد. از مهمترین دلایل آلودگی هوای شهر تهران در این روزنامه آب و هوای متغیر و ناسالم، فراوانی ماشینهای گوناگون متحرک و ثابت، وجود کارخانههای گوناگون مخصوصاً کارخانههای آجرسازی در جنوب شهر، و تبدیل باغات و کشتزارها به ساختمانهای بلند بیان شده بود.[6]
در سال 1345 در دانشگاه تهران سمینار آلودگی هوا برگزار شد که رئوس مطالب آن بررسی علل آلودگی هوا، اثرات آلودگی هوا، سنجش آلودگی و روشهای جلوگیری از آن بود. در این کنفرانس دکتر جهانشاه صالح، رئیس دانشگاه تهران، در باب تاریخچة مبارزه با آلودگی هوا در دنیا و ایران سخنرانی کرد.[7] روزنامة اطلاعات در 15 آذر 1345 در تیتر بزرگی با عنوان «دود تهران را تهدید میکند» این سمینار را انعکاس داد.[8] در همین سال اولین کمیتة مبارزه با آلودگی هوا در وزارت کشور با حضور عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، و نمایندگان مجلس سنا و شورای ملی و همچنین دکتر صالح و شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه شهردار تهران گفت برای برطرف کردن آلودگی شهر تهران، شهرداری تهران مشغول مذاکره با شرکتها و خرید لوازم و ماشینآلات مکانیکی است تا نظافت شهر تهران با وسایل و جاروهای مکانیکی انجام شود.[9] در سال 1345 «ادارة بهداشت محیط کار و کنترل آلودگی هوا» در ادارة کل مهندسی بهداشت تأسیس شد که میتوان آن را اولین گام در مبارزه با آلودگی هوا دانست. اما مسئلة آلودگی هوا و هشدار دربارة تهدید جان مردم در روزنامههای اواخر دهة40 و اوایل دهة50 بازتاب وسیعی پیدا کرد.[10]
در خردادماه سال 1350 کمیسیون آلودگی محیط سنا طی گزارشی 17 پیشنهاد کوتاهمدت و 21 پیشنهاد درازمدت به دولت تسلیم کرد. از مهمترین پیشنهادهای کوتاهمدت میتوان به این موارد اشاره کرد: منع عبور و مرور وسایل نقلیة موتوری که به علت نقص فنی و احتراق ناقص دود ایجاد میکنند، جلوگیری از صداهای ناهنجار مانند صدای ماشینها و موتورسیکلتهای بدون اگزوز، آسفالت کردن راهها و کوچههای خاکی، تقسیم شهر تهران به مناطق مختلف از نظر آلودگی، و ایجاد ایستگاههای مخصوص برای اندازهگیری آلودگی هوا.[11]
پیگیریهای مداوم نشریات و همچنین تلاشهای نمایندگان، تهیة لایحة بهداشت هوا را در 7 ماده در سال 1350 به دنبال داشت. اما متأسفانه این طرح به تصویب نرسید. در خردادماه سال 1350 با توجه به گسترش آلودگی هوای شهر تهران، سازمان برنامه از پروفسور آلایسن[12]، کارشناس مسائل آلودگی هوا و رئیس دپارتمان مهندسی بهداشت دانشگاه استنفورد امریکا، دعوت میکند تا موضوع آلودگی هوای تهران را از نزدیک بررسی نماید و ضمن ملاقات با مسئولین امر و بازدید از نقاط مختلف شهر، با کارشناسان ایرانی در تهیة طرحهای لازم تبادل نظر کند و برای مبازره با آلودگی هوا پیشنهادهایی دهد. آلایسن تخریب کورههای آجرپزی و گچ و آهک و انتقال آنها به نقاط دور از پایتخت را اقدامی مهم و خوب توصیف میکند که از آلودگی هوای تهران به میزان قابل توجهی کاسته است. اما او این را کافی نمیداند و افزایش روز به روز تعداد خودروهای شخصی، اتوبوسها و کامیونها و همچنین گرم کردن اماکن مسکونی، ادارات و مؤسسات، گرمابههای عمومی و نانواییها را از منابع بزرگی آلودگی هوای تهران به شمار میآرود. از نظر آلایسن، شرایط آب و هوایی تهران و موقعیت خاص جغرافیایی آن، آلودگی ناشی از صنایعی همانند کارخانة سیمان، ریختهگری، احتراق طبیعی مواد سوختنی و تولید نیروی برق مهمترین مولدهای آلودگی هوای تهران محسوب میشوند.[13] او راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا را در چند برنامه خلاصه میکند، از جمله اجرای طرحها و برنامهها و تقسیم کارهای مختلف بین وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط، محاسبه و پیشبینی کیفیت هوا و میزان آلودگی آن، مقایسة اندازهگیری کیفیت هوای پیشبینیشده و هوای موجود و ایجاد جنگلهای مصنوعی و اعمال سیاست مؤثر در استفاده از اراضی.[14]
در همین زمان گزارش شونمن[15]، مشاور سازمان بهداشت جهانی، نیز از وضعیت خطرناک هوای تهران حکایت دارد. شونمن ضمن تأکید بر لزوم گسترش شبکة اندازهگیری آلودگی هوای شهر تهران، ضرورت تشکیل ایستگاههای اندازهگیری مجهز به دستگاههای اتوماتیک را تأیید میکند.[16]
انجمن نفت ایران هم در اسفند 1350 سمپوزیوم آلودگی هوا را با شرکت و همکاری کارشناسان و صاحبنظران در تهران برگزار نمود. یکی از هدفهای اصلی تشکیل این سمپوزیوم شناسایی سازمانها و مؤسسات پژوهشی کشور بود که در مسائل مربوط به آلودگی هوا مطالعات و اقداماتی انجام داده بودند. در واقع هدف این سمپوزیوم ایجاد هماهنگی و همکاری بین سازمانهای مختلف و تمرکز معلومات و امکانات آنها بر مبارزه با آلودگی هوا بود.[17] در سال 1351 به درخواست بازرسی شاهنشاهی کمیسیونی تشکیل شد که مأموریت یافت بر روی اتوبوسهای دیزلی شهر تهران آزمایشاتی انجام دهد. مطابق گزارش نهایی کمیسیون، کاربرد گاز مایع به مقدار 20 درصد در تقلیل دود اتوبوسها بسیار مؤثر بود.[18] در ۲۸ خردادماه ۱۳۵۳ مجلس شورای ملی قانون بهسازی محیط زیست را به تصویب رساند که به موجب آن وظیفة بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و اقدام مخربی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست شود و همچنین انجام همة امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آبهای داخلی بر عهدة سازمان حفاظت از محیط زیست گذاشته شده بود.[19] یک سال بعد، یعنی در تیرماه سال 1354، آییننامة جلوگیری از آلودگی هوا[20] به تصویب رسید. براساس بند ۸ مادة ۱ آن، مسئول آلودگی «عبارت از هر شخص حقیقی است که اداره یا تصدی کارخانه و یا کارگاه را خواه برای خود و خواه به نمایندگی از طرف شخص یا اشخاص دیگر به عهده دارد و یا شخصاً عامل ایجاد آلودگی از طریق وسایل نقلیة موتوری و یا منابع متفرقه میباشد.»[21] بخش دوم این آییننامه هم به وسایل نقلیة موتوری اختصاص داشت. براساس مادة 19 این قانون «به کار انداختن وسایل نقلیة موتوری که بیش از استانداردهای مقرر دود و آلودهکنندههای دیگر وارد هوای آزاد مینمایند، ممنوع است.» مادة 24 این قانون هم مقرر میداشت «هر وسیلة نقلیة موتوری که به کار انداخته میشود باید دارای گواهینامه مخصوص مبنی بر رعایت استانداردهای آلودگی هوا» باشد.[22]
هشدار کارشناسان در باب آلودگی هوای تهران جدی گرفته نشد و برای رفع خلأ قانونی این معضل نیز هیچ اقدامی صورت نگرفت. تنها، همانطور که اشاره شد، در سال 1354 قانونی برای جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب رسید که به گفتة برخی از محققین روند صنعتی شدن کشور بهسرعت رو به افزایش بود و این امر تبعات فراوان زیست محیطی داشت.[23]
هشدارها دربارة معضل آلودگی هوای شهر تهران در سال 1356 به اوج خود میرسد. در این سال روزنامهها با درج تیترهایی هشدارآمیز مدام دربارة آلودگی هوای تهران اخطار میدهند. دود ناشی از ماشینها، کارخانهها و صنایع خانگی باعث شده بود سطح آلودگی هوای شهر تهران به حالت خطرناک درآید. روزنامة اطلاعات در روز یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۵۶ در گزارشی عوامل آلودگی هوا را بررسی میکند و خواستار ایجاد جنبشی بهمنظور مبارزه با آلودگی محیط زیست میشود. تیتر «آلودگی هوای تهران به مرز خطر رسیده است» در شمارة 7 دی 1356 روزنامة اطلاعات، مهمترین مطلبی است که تا این مقطع در باب آلودگی هوا به چاپ میرسد. منشیزاده، رئیس ادارة هواشناسی، ضمن بیان این هشدار، آلودگی هوا را در محدودة شهر ری تا میدان سپه بیش از حد مجاز میداند و از شهردار تهران و دیگر مقامات مسئول تقاضا میکند برای پاکسازی محیط زیست تهران از خودروهای دودزا اقدام کنند که عامل اصلی این آلودگی هستند. او تأکید میکند که باید تردد خودروهای دودزا در محدودة خیابانهای شهر ری تا میدان سپه در ساعات اولیه صبح و نیز در غروب کمتر شود.[24] تیتری هم که در سال 1357 روزنامة اطلاعات دیده میشود، نشان از آلودگی شدید شهر تهران در این دوره دارد.[25]
چند روز بعد هیئت عالی جنبش مبارزه با آلودگی محیط زیست نیز میزان آلودگی را در چند شهر ایران بهخصوص تهران بررسی میکند و ضمن تأکید بر اینکه تهران سالهاست از مرز خطر عبور کرده است، از کمتوجهی مسئولان گلایه میکند. در این میان شهرداری تهران که قول مساعد داده بود راهحلهایی پیدا کند، جز اظهار نظر دربارة اینکه مدیریت شهرداری باید عوض شود، کار دیگری انجام نمیدهد. این در حالی است که شهرداری و سازمانهای زیر نظر آن در پاکسازی محیط زیست بیش از هر سازمان دیگری نقش و مسئولیت داشتند.
هیئت عالی جنبش مبارزه با آلودگی محیط زیست، با توجه به آلودگی شدید هوای تهران، در جلسات متعدد بر عواقب نادیدهانگاری این پدیده هشدار میداد. در یکی از جلسات این جنبش که با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون شهردار تهران و کارشناسان و نمایندگان سازمانهایی چون شرکت ملی نفت ایران، وزارت بهداری و بهزیستی، شرکت ملی گاز ایران و شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار شد، بر این نکته تأکید گردید که اقدامات مسئولین ذیربط فقط در حد حرف بوده است. از این رو، روزنامة اطلاعات در تیتر خود از عبارت «آلودگی هوا: ۲۸ سال فقط حرف زدهایم» استفاده نمود و گفت ما هنوز فقط حرف میزنیم، آن هم در هوایی که به اذعان مسئولان آلودگی آن به مرز خطر رسیده است. در حقیقت نخستین حرفها و گفتوگوها دربارة آلودگی هوا به سال 1328 یعنی دوران نخستوزیری رزمآرا برمیگشت و در طی این مدت اقدام خاصی صورت نگرفته بود. مقایسة آلودگی هوای تهران و کالیفرنیا و نحوة مواجهة مسئولان هر شهر با این پدیده انتقاد دیگری بود که این جنبش مطرح کرد. امریکاییها نخستین بار در سال 1967 برابر با 1345ش در مورد آلودگی هوا به طور جدی وارد بحث و عمل شدند، حال آنکه در ایران از سالها دورتر دربارة خودروهای دودزا و آلودگی هوا سخن گفته شده بود، بیآنکه کمترین نتیجهای کسب شود. یکی از پیشنهادهایی که در جلسة فوق بر آن تأکید شد، استفاده از طرح ایالت کالیفرنیای امریکا بهعنوان «راه پیمودة غرب در زمینة مبارزه با آلودگی هوا» بود. در طرح کالیفرنیا برای کنترل آلودگی هوا بر نقش خودروهای بنزینسوز در آلودگی هوا تأکید شده بود. بنابراین، مسئولان کالیفرنیا ساخت خودروهایی را که موتور آنها منطبق با استانداردها نباشد ممنوع کرده بودند.[26] این هشدار رئیس ادارة هواشناسی که اعلام کرده بود آلودگی هوای پایتخت به مرز خطر رسیده است، دیگر عادی تلقی میشد. روزنامة اطلاعات از قول یکی از پزشکان مینویسد مسئولین پاکسازی محیط زمانی قبول میکنند که هوای تهران ناسالم و غیرقابل استنشاق است که مانند سالهای شیوع وبا افراد، گروه گروه، در کوچه و خیابان دچار خفگی شوند که روزنامه آن را نوشدارو پس از مرگ سهراب میخواند.[27]
عوامل مؤثر بر آلودگی هوای تهران در دهة 1350 خورشیدی
براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 1345 جمعیت تهران حدود سه میلیون نفر بوده است که این رقم در سال 1355 به چهار و نیم میلیون نفر میرسد. این یعنی به طور متوسط هر سال یکصد و پنجاه هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده است. همین افزایش جمعیت منجر به افزایش وسایل نقلیه و به تبع آن افزایش مصرف بنزین و آلودگی هوا شده بود.
به طور کلی آلودگی شهر تهران منحصر به یک مسئله نبود و عوامل مختلفی در ایجاد آن دست داشتند. روزنامة اطلاعات در روز یکشنبه ۲۰ آذر سال 1356 به دلایل آلودگی هوای شهر تهران میپردازد. در گزارشی که این روزنامه به دست میدهد، از مجموع آلایندههای هوای تهران ۷۸.۵۵ درصد ناشی از سوخت بنزین خودروها و ۱۱.۰۹ درصد آن هم مربوط به وسایل نقلیة گازوئیلسوز بود. سهم سایر منابع در آلودگی هوای تهران به این شرح بود: صنایع ۹.۷۷ درصد و وسایل خانگی و تجاری ۱۰.۹ درصد. از مجموع سهم وسایل نقلیة بنزینی (۷۸.۵۵ درصد) و گازوئیلی (۱۱.۰۹ درصد) این نتیجه به دست میآید که ۸۹.۷ درصد آلودگی هوای پایتخت معلول رشد روزافزون وسایل نقلیة موتوری بود که هر سال سریعتر و شدیدتر میشد. بنابراین، افزایش هر روزة خودروها و کامیونها تنفس را برای مردم تهران سخت کرده بود.[28]
روزنامه در بخشی از گزارش خود از ایجاد جنبشی ملی با هدف مبارزه با آلودگی محیط زیست خبر میدهد که به همت دفتر تحریریة روزنامۀ اطلاعات شکل گرفته است. به گفتة مسئولین روزنامه، افراد این جنبش از «آگاهترین و خستگیناپذیرترین مقامات اداری، محققین وابسته و غیروابسته به سازمانهای مسئول مبارزه با آلودگی محیط زیست و دانشگاهها» به شمار میآمدند که از یکشنبه ۲۰ آذرماه 1356 در ساختمان روزنامة اطلاعات آغاز به کار کرده بودند.[29]
آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از وسایل نقلیة موتوری مردم را به مرز بحران رسانده بود. اگر در سال 1335 آلودگی هوا بیشتر ناشی از اتوبوسهای گازوئیلسوز شرکت واحد اتوبوسرانی، کامیونها، کارخانههای اطراف، کورهها، حمامها و... بود، در اواخر حکومت پهلوی دوم این آلودگیها بیشتر حاصل سوخت بنزین در موتورهای ناقص و غیراستاندارد بود. طبق آمار 90 درصد آلودگی شهر تهران در سال 1356 ناشی از بیش از یک میلیون و پنجاه هزار وسیلة نقلیة موتوری و بقیه مربوط به دیگر منابع مثل کارخانهها، کورهها، لوازم خانگی و غیره بود. از این 90 درصد آلودگی نیز 55/78 درصد آن سهم خودروهای بنزینی و 09/11 درصد آن مربوط به خودروهای گازسوز بود. این وضعیت هوای تهران 5 برابر بیشتر از حد مجازی بود که در امریکا قابل قبول و استاندارد بود. جدول زیر میزان مواد آلایندة خودروهای بنزینی تهران را برحسب تن بهروز نشان میدهد.[30]
جدول 2. میزان مواد آلایندة خودروهای بنزینی تهران برحسب تن
نوع اتومبیل |
Pb |
Nox |
HC |
CO |
تاکسیها |
14/0 |
24/2 |
8/0 |
04/28 |
خودروهای دولتی |
14/0 |
24/2 |
8/0 |
04/28 |
خودروهای شخصی |
70/0 |
20/11 |
0/4 |
2/140 |
جمع مواد آلودهکننده |
98/0 |
6/15 |
6/5 |
28/196 |
بنابراین، با توجه به سهم وسایل بنزینی در آلودگی هوا، لازم بود قدمهایی برای حل این مسئله برداشته شود. در اولین نشست اعضای هیئت عالی جنبش مبارزه با آلودگی محیط زیست منوچهر فیلی، معاون نخستوزیر و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اعلام کرد از آغاز سال 1357 ورود انواع خودروهای بنزینسوز که موتور آنها تولید آلودگی کند ممنوع است.
براساس آمار دایرة شمارهگذاری راهنمایی و رانندگی تهران، تعداد خودروهای بنزینی که در سال 1349 فقط دویست هزار بود، در اسفند 1356 از مرز یک میلیون هم گذشته بود. جدول زیر تعداد خودروهای شهر تهران را در فاصلة زمانی سال 1349 تا 1356 نشان میدهد.[31]
جدول 3. تعداد خودروهای شهر تهران در سالهای 1349 تا 1356
سال |
1349 |
1350 |
1351 |
1352 |
1353 |
1354 |
1355 |
1356 |
تعداد خودروهای شمارهشده |
200,000 |
240,000 |
300,000 |
385000 |
470,000 |
553000 |
712000 |
1,000,000 |
در دیماه 1356 روزنامة اطلاعات و سازمان رادیو تلویزیون ایران در میزگرد علمی مشترک بحران آلودگی هوای شهر تهران را جدی اعلام کردند. این کارشناسان آلودگی هوا را از جنبة رشد سالانة سموم مختلف مورد بحث قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که محاسبة میزان ورود روزانة سموم به هوای تهران در سال 1355 نشان میدهد که تنها از اگزوزهای خودروهای بنزینی روزی 2400 تن منو اکسید کربن، 297 تن هیدروکربنهای سوخته، 37 تن اکسیدهای ازت، 11 تن ذرات معلق، 3 تن سرب و 45/7 تن اکسید گوگرد وارد هوای تهران میشود که جمع این ارقام 2576 تن در روز است. این در حالی بود که ارقام دیگری که در آلودگی هوای شهر تهران نقش داشتند، مثل کارخانههای برق، نادیده گرفته شده بود.[32] براساس گزارش روزنامة اطلاعات، این مقادیر در صورتی بود که منابع تولیدکنندة این سموم بینقص باشند، یعنی خودروها، کامیونها، کورههای کارخانهها، نانواییها، حمامها و وسایل خانگی نظیر بخاری و آبگرمکن همه بینقص کار کنند. حال آنکه چنین نبود و نیمی از این وسایل معیوب بودند و خیلی بیشتر مواد سمی تولید میکردند.[33]
در شهر تهران در سال 1350 چند میلیون نفر در طول روز جابهجا میشدند. مسئلهای که بر بار ترافیک تهران و به تبع آن بر آلودگی هوا میافزود، استفادۀ بیش از حد مردم از خودروهای شخصی بود. خیابانها و بزرگراهها اغلب با حجم بالایی از خودروها مواجه میشدند. در سال 1350 حدود 67 درصد از جابهجاییهای مردم و مسافران تهران با خودروهای شخصی و تاکسیها صورت میگرفت.[34] بنابراین، گره کور آلودگی شهر تهران روز به روز سختتر میشد. این حجم از وسایل نقلیه به همراه 250 هزار دستگاه خودرویی که در سال 1356 وارد کشور شده بود، بر حجم آلودگی تهران افزوده بود. دشواریهای ترافیک و آلودگی تهران علاوه بر جنبههای عینی آن، اثرات روانی و اجتماعی خاصی بر رانندگان، مسافران، عابران و... میگذاشت. کمبود محل نگهداری خودرو و کمبود پارکینگ نیز بر حجم تخلفات رانندگی میافزود. از این رو، شهرداری تهران برای آنکه بخش خصوصی را به سرمایهگذاری در احداث پارکینگ طبقاتی تشویق کند مقررات جدیدی وضع کرد.[35] یکی از ضوابط مورد نظر برای ایجاد پارکینگ چند طبقه در تهران، تعیین حداقل 2000 متر زمین برای احداث توقفگاهها و نیز ایجاد محلهای شستوشو و تعمیر خودرو و محل فروش غذاهای آماده در کنار هر پارکینگ چند طبقه بود.[36] در همین سال شهرداری تهران موافقت خود را با جداسازی ادارة امور پارکینگها و پارکومترهای شهر تهران از سازمان زیباسازی شهرداری و واگذاری آن به سازمان ترافیک اعلام نمود.[37]
روزنامة اطلاعات در اقدامی ابتکاری، برای اینکه تأثیر گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی را بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران نشان دهد و مردم را به استفاده از وسایل نقلیة عمومی تشویق کند، یک خیابان را در سه حالت مختلف ترسیم میکند. تصویر اول خیابانی را نشان میدهد که 42 سواری سپر به سپر پشت یکدیگر ایستاده و ساعتهای طولانی در ترافیک ماندهاند. از نظر روزنامه، نتیجة رانندگی با ماشین شخصی در چنین موقعیتی تنفس هوای پر از گاز و تحمل گرما و سرمای طاقتفرسا خواهد بود. تصویر دوم همان خیابان را با 47 نفر عابر پیاده نشان میدهد که بهراحتی راه میروند، بدون اینکه دود بخورند یا اعصابشان خورد شود. در نهایت تصویر سوم به یک اتوبوس در همان خیابان اختصاص دارد که 47 نفر داخل آن قرار دارند و با خیال آسوده به محل کار خود میروند. نویسنده در نهایت نتیجه میگیرد که یک اتوبوس برابر است با 42 سواری.[38] بنابراین، از فرهنگسازی و آموزش بهعنوان اصلیترین مؤلفه در کنترل ترافیک یاد میشود و روزنامه ضمن تأکید بر این نکته، از اینکه اصل زور بر رانندگی و احترام به مقررات فرمانرواست گلایه میکند: «هر اتومبیلی بزرگتر یا محکمتر است و یا به مقامهای بالا تعلق دارد، برای خود حق تقدم قائل است و همین حق به راننده جرئت میدهد تا با خلاف قانون حرکت کردن و عدم رعایت حال سواره و پیادة پیرامون خود با سرعتهای غیرمجاز در شهر به تاخت و تاز بپردازد و حتی جریمههای پانصد تومانی هم به خلافهای این گروه از رانندگان پایان نداده و یا از آن نکاسته است...» به همین دلیل پیشنهاد میکند برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا به آموزش اخلاق رانندگی بیشتر توجه شود.[39] چنانکه پیشتر، در سال 1349، وزارت کشور به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود برای آشنایی اطفال و نیز طبقات مختلف مردم آموزش اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی جزء دروس مدارس قرار گیرد.[40]
آنچه بر بار ترافیک و مشکل آلودگی هوای تهران میافزود، وجود خودروهای کهنه و فرسوده بود.[41] آمار شمارهگذاری کل کشور در سال 1351 نشان میدهد که 70 درصد از کل خودروهای بنزینی، اعم از ساخت داخل یا وارداتی، جذب شهر تهران شده بود و فقط 30 درصد به باقی شهرهای کشور اختصاص داشت. جدول زیر تعداد وسایل نقلیة بنزینی موجود در شهر تهران را در فاصلة سالهای 1349 تا 1356 نشان میدهد.[42]
جدول 4. تعداد وسایل نقلیة بنزینی تهران در فاصلة سالهای 1349 تا 1356
راهنمایی و رانندگی تهران نیز در پی آلودگی شدید هوای تهران، اعلام کرده بود که خودروهای دودزا چون در شمار وسایل نقلیة معیوب محسوب میشوند، علاوه بر توقیف شدن، پلاکشان نیز تا رفع کامل نقص کنده میشود. مبارزه با وسایل نقلیة دودزا بیشتر متوجه مناطق جنوبی شهر و بزرگراه طرشت بود، چرا که در این معابر کامیونها و تریلرها بر آلودگی هوا بیشتر دامن میزدند.[43] چنانکه بارها وزارت کشور در مکاتبه با شهرداری تهران درخصوص جلوگیری از گسترش بیرویة شهر و حل ترافیک جنوب شهر هشدار داده بود.[44]
یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران ناوگان عمومی قدیمی و غالباً دودزا بود. اگرچه همة مسئولین به خطر آلودگی هوای تهران اذعان داشتند، اقدامی مؤثر و جدی در این زمینه صورت نمیگرفت. مثلاً اگرچه از اتوبوسهای دودزای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همیشه بهعنوان مظهر آلودگی هوا نام برده میشد، این اتوبوسها که یک زمان قرار بود جای خود را به خودروهای گازسوز بدهند، و زمان دیگری قرار بود خودشان گازسوز شوند، هنوز هم دود زیادی تولید میکردند. این اتوبوسها حتی در توقفهای طولانی در ایستگاههای مبدأ و مقصد روشن نگه داشته میشدند، و وقتی علت را از مسئولین شرکت واحد میپرسیدند، جواب میدادند که وسایل یدکی برای تعمیر استارت اتوبوسها نداریم و به همین دلیل با آنکه اتوبوسها در حالت توقف گازوئیل خام میسوزانند و هوا را بیشتر از موقع حرکت آلوده میکنند، ناگزیریم آنها را روشن بگذاریم.[45]
نمایندگان سازندگان خودروهای داخلی در بیان علت آلودگی هوای تهران بر نحوة غلط بهرهگیری از کامیونها و اتوبوسها بهویژه اتوبوسهای شرکت واحد تأکید داشتند. اما براساس گفتههای صاحبنظران این آلودگی ناشی از خودروهای پیکان بود که گاز خارجشده از اگزوز آنها ده برابر بیشتر از خودروهای استاندارد بود. بالاخره بعد از کشمکشهای فراوان، نمایندگان صنایع خودروسازی داخلی پذیرفتند که کوشش برای بیخطر کردن خودروهایشان یک وظیفة ملی است. به همین خاطر اعلام آمادگی کردند که موتور خودروهای خود را مطابق استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست بسازند. مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست هم میزان استاندارد موتور خودروهای ایرانی را همان حد استاندارد سال 1972 کالیفرنیا در نظر گرفتند.[46] جدول زیر حدود پیشنهادی استانداردهای ایالت کالیفرنیا برحسب گرم برای km را نشان میدهد.[47]
جدول 5. حدود پیشنهادی استانداردهای ایالت کالیفرنیا برای خودروها
|
1972 |
1973 |
1974 |
هیدرو کربورها HC |
2 |
2 |
2 |
منواکسید کربن CO |
24/37 |
24/37 |
24/37 |
اکسیدهای ازت Nox |
2 |
2 |
0/87 |
به نظر میرسد اقدامات فوری و عاجل مسئولان شهری تهران برای رفع آلودگی هوا نتایج چشمگیری نداشت، زیرا زیرساختهای امر فراهم نشده بود. برای مثال طرح جلوگیری از حرکت وسایل نقلیة دودزا بدون فراهم آوردن وسایل و امکانات لازم اجرا شده بود که نهتنها موفقیتآمیز نبود، بلکه عدم همکاری مردم را به دنبال داشت. تهران در این مقطع زمانی با کمبود شدید تعمیرگاه خودرو و تعمیرکاران مواجه بود. بنابراین، اگر دارندگان خودروهای معیوب و دودزا میخواستند نقص فنی وسیلة خود را برطرف کنند با درهای بسته مواجه میشدند. از طرفی متوقف ساختن وسایل نقلیة این افراد هم جابهجایی مسافران را با مشکل روبهرو میساخت و هم مسائل شغلی و معیشتی را به خطر میانداخت. از سوی دیگر کار مداوم 15 هزار تاکسی تهران که همگی دارای موتور هیلمن[48]، یکی از آلودهکنندهترین موتورها، بودند، سهم بسیاری در آلوده ساختن هوای تهران داشت. بنابراین، گازسوز کردن آنها میتوانست کمک مؤثری به پاکسازی هوای شهر تهران بکند. با وجود اینکه کارخانجات ایران ناسیونال اعلام کرده بود که میتواند هر سال 5000 تاکسی گازسوز تحویل دهد، آماده نبودن ایستگاههای تحویل گاز و عدم همکاری شرکت ملی گاز برای تأمین زمینهای لازم برای تأسیس این ایستگاهها بر مشکلات آلودگی شهر تهران افزوده بود. کمبود تعمیرکار وسایل خانگیای مثل بخاری و آبگرمکن و دستمزد بسیار بالای آنان نیز از دیگر مشکلاتی بود که باید در نظر گرفته میشد. [49]
آلودگی هوای تهران محدود به وسایل نقلیه نبود و فعالیتهای صنعتی و کارخانهها هم نقش زیادی در آلودگی هوای پایتخت داشتند. رشد صنایع در دورة پهلوی که از آغاز دهة 40 شروع و در برنامههای عمرانی سوم و چهارم به آن توجه زیادی شده بود، واحدهای صنعتی زیادی را شکل داده بود.[50]
وزارت بهداری با مشورت و همکاری سازمان بهداشت جهانی اقدام به مطالعه و بررسی آلودگی هوای شهر تهران نمود. این برنامه با استقرار چهار ایستگاه نمونهگیری شروع شد. این دستگاهها که فقط برای اندازهگیری چند عامل آلودگی هوا تهیه شده بود، نشان میداد که آلودگی هوای شهر تهران به علت صنعتی شدن، رشد 5 درصدی جمعیت و افزایش وسایل نقلیه از 70 هزار به 200 هزار دستگاه روز به روز بیشتر شده است.[51] به گفتة آلایسن تولید سیمان در شهر ری باعث آلودگی زیاد هوا میشد. در کنار آن، دود ناشی از کارخانجات آجر، گچ و آهک در محدودة تهران نیز نقش مؤثری در آلودگی هوا داشت.[52]
موقعیت جغرافیایی تهران و وجود رشتهکوههای بلند در شمال و شرق تهران باعث میشود جریان هوا نتواند وارد جلگة تهران شود و بر حجم آلودگیها افزوده گردد. از طرف دیگر کمبود بارندگی نیز سبب میشود دود کارخانهها و کارگاهها همچنان در آسمان بماند و موجب مسمومیت تدریجی مردم گردد.[53] درجة حرارت خورشید در تابستان نیز تغییرات شیمیایی مهمی در هوا به وجود میآورد که آلودگی را بیشتر میکند. گوگردهای متصاعدشده با کمک حرارت خورشید و بخار آب به اسید سولفوریک و اکسیدهای ازت و در نهایت به اسید نیتریک تبدیل میشود و این اسیدها وارد مجاری تنفسی و موجب تنگی نفس، کهیر و امراض دیگر میشود.[54] این وضع در آن زمان میزان آلودگی هوای تهران را پنج برابر بیشتر از میزان قابل قبول کشوری صنعتی، چون امریکا کرده بود. میزان منواکسید موجود در هوای تهران نیز ده برابر بیشتر از مقداری بود که سازمانهای معتبر بینالمللی خطرناک اعلام کرده بودند. به خاطر این شرایط استثنایی، در بحث از آلودگی هوا بیشترین توجه همواره بر تهران متمرکز میشد، اما این بدان معنا نبود که شهرهای دیگر آلودگی هوا نداشتند. مردم شهرهایی چون تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز و آبادان نیز در معرض آلودگی هوا قرار داشتند.[55]
اقدامات و راهکارهای حکومت پهلوی دوم برای مقابله با آلودگی هوا
چنانکه در بحث علل آلودگی هوای شهر تهران اشاره شد، آلایندههای خودرویی نقش مهمی در معضل آلودگی هوا داشتند. از همین رو، در رأس برنامهها و سیاستهای شهری پهلوی دوم برنامة کنترل ترافیک مطرح شد و سپس در دستور کار قرار گرفت. بدون شک تعداد زیاد خودروها و افزایش چهارراهها و کم عرض بودن خیابانهای اصلی و فرعی اثر زیادی بر تشدید آلودگی هوا دارد. بنابراین، نمیتوان مسئلة ترافیک را از مسئلة آلودگی هوا جدا فرض کرد، با وجود اینکه هر یک جنبههای خاص خود را داراست.
مسئلة ترافیک شهر تهران بهعنوان عاملی اساسی در تشدید آلودگی هوا به معضل تبدیل شده بود. اما سیل ورود خودروها به سمت تهران ادامه داشت، چرا که سود صاحبان کارخانة خودروسازی و واردکنندگان خودرو بر میلیاردها ریال خسارات مالی و روانی و جانی مردم تهران ارجحیت یافته بود. در کنار این، رشد محلهای مسکونی و هجوم ماشینها دگرگونی خاصی در ظاهر شهرها به وجود آورده بود. سودجویی فردی و معاملهگری روی زمینهای قابل ساخت نیز مزید بر علت شده و بهنوبة خود امر ترافیک و عبور و مرور را مختل ساخته بود، زیرا موجب میشد بناها روز به روز فشردهتر شوند و همة فضاهای آزاد از بین بروند. مسئلة قابل توجه در این دوره الگوگیری از ویژگیهای خیابانهای اروپایی در ایران بود که به نظر میرسد با زندگی ایرانی قابل تلفیق نبود. معابر اصلی شهر تهران و خیابانها به صورت خشک و مکانیکی و به تقلید از روش اروپایی ساخته و عریض و طویل میشدند. بنابراین، نبود یک طرح جامع شهری اساس تراکم را به وجود آورده بود. با توجه به اینکه ساخت اصولی شهر در میزان ترافیک آن تأثیر دارد، رفع مشکلات ترافیک تهران هم مستلزم توسعة تهران و حومههای جدید بهمنظور هماهنگ ساختن زندگی شهری با تغییرات و افزایش عوامل اقتصادی و صنعتی بود. بنابراین، متخصصان شهری معتقد بودند متخصص خیابانسازی و مهندس ترافیک باید وابسته به شهرداری باشد و بتواند با هماهنگی پلیس ترافیک اقدامات زیادی را طرحریزی و اجرا نماید. از جملة این اقدامات تجزیه و تحلیل ترافیک، تهیة طرح عمومی ترافیک، تهیة نقشههای تفصیلی و تهیة نقشههای اجرایی بود. توجه به نظامات ترافیک (نصب چراغ و علائم راهنمایی و ایجاد اختلاف سطح و...)[56] و استفادة کارشناسان شهرداری از عکسهای هوایی شهر تهران نیز از دیگر اقدامات برای رفع معضل ترافیک شهری تهران به حساب میآمد.[57]
بنابراین، از نظر مسئولان راهنمایی و رانندگی وجود هزاران خودرو شخصی مسافربر در خیابانهای تهران یکی از عوامل اصلی سنگینی ترافیک و به تبع آن افزایش آلودگی شهر تهران بود. به همین دلیل راهنمایی و رانندگی از تردد خودروهای مسافربر جلوگیری میکرد. اما این مشکلاتی برای جابهجایی مسافران تهرانی به وجود میآورد و آنها با کمبود وسایل نقلیه روبهرو میشدند. طبیعی بود تا زمانی که وسیلة نقلیة عمومی کمیاب باشد و اتوبوسهای شرکت واحد هم به دلیل فرسودگی در دسترس نباشند، مردم تلاش کنند از هر وسیلهای برای جابهجایی خود بهره بگیرند. از سوی دیگر مأموران راهنمایی و رانندگی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی، رئیس سازمان ترافیک، شهردار تهران و همة مسئولان ترافیک معتقد بودند که مردم با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی روبهرو هستند، اما شرکت تعاونی تاکسیرانی از صدور پلاک تاکسی خودداری میکرد. بنابراین، چیزی که مشخص است اینکه بین دستگاهها و سازمانهای شهری هماهنگی و همکاری وجود نداشت، زیرا راهنمایی و رانندگی افزایش وسایل نقلیة عمومی را لازم میدانست و دولت هم جلوگیری از تورم و افزایش نرخ را در رأس کارهای خود قرار داده بود، اما شرکت تعاونی تاکسیرانی مسیر دیگری را انتخاب کرده بود.[58]
در سال 1355 برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی برای حل مشکل ترافیک تهران از سید ضیاءالدین شادمان، وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخستوزیر، درخواستهایی کردند، از جمله تصویب لایحة تشدید مجازات موتورسیکلتسواران متخلف برای جلوگیری از تخلفات آنها، احداث پل، ایجاد خطکشی عابر پیاده و نصب چراغ چشمکزن راهنمایی در خیابانهای پرترافیک تهران.[59] در این سال نشریة Deutsche Zeitung در شمارة هفتگی خود مقالهای دربارة مشکلات ترافیک شهر تهران به چاپ رساند. ولفگانگ هوپکر[60]، نویسندة این مقاله، تهران را در آستانة خفگی توصیف کرده بود. به عقیدة او، برنامة صنعتی زندگی عادی بسیاری از مردم را از نظر روانی و بهداشتی و اجتماعی مختل ساخته است. و ایران در آستانة صنعتی شدن وارد مرحلهای بحرانی گردیده که نتیجۀ آن ناامنی و شکست اقتصادی است. از جمله اینکه نیروگاههای برق قادر نیستند نیاز مراکز صنعتی و مردم را تأمین کنند. او معتقد بود گرانی در ایران در سال 1355 نسبت به سال قبل بیش از 30 درصد افزایش یافته است. او انقلاب اجتماعی شاه ایران را جلوة نظام استبدادی میدانست.[61]
طرح جامع ترافیک نیز راهحلی بود که شهرداری پیشنهاد داد و برای اجرای آن اخذ 150,000,000 میلیون تومان وام از بانک مرکزی را لازم میدانست.[62] به هر حال، تهیۀ طرح جامع بهبود ترافیک تهران در تاریخ 19 دیماه 1356 میتوانست مرهمی بر زخم ترافیک و آلودگی هوای تهران باشد. در این طرح راهکارهای مهمی برای سروسامان دادن به وضع رفت و آمد پیشبینی شده بود. اصلاح و افزایش خیابانها و بزرگراههای شرقی و غربی، خرید اتوبوسهای مجهز و جدید و ایجاد تسهیلات فراوان برای شرکت واحد از موارد مهم در این طرح بود.[63]
جزئیات طرح «حرکت یک روز در میان اتومبیلهای شخصی تهران» برای اولین بار در تاریخ 28 آذر 1356 به صورت اختصاصی در روزنامة اطلاعات منتشر شد. این طرح تحت نظر تیمسار شهرستانی، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران، تهیه و برای تصویب به کمیسیونهای فنی و وزارتخانههای دادگستری، کشور و نیز کمیسیون ترافیک مجلس سنا فرستاده شد. براساس مفاد این طرح «کلیة دارندگان وسائط نقلیة شخصی تهران ملزم خواهند بود با توجه به فرد یا زوج بودن شمارة پلاک اتومبیل خود در روزهای مشخصی از هفته (یک روز در میان) وسیلة نقلیة خود را در محدودة مشخصی از تهران به حرکت درآورند.» محدودهای که رانندگان خودروهای شخصی یک روز در میان حق ورود به آن را نداشتند، بین خیابانهای اصلی زیر واقع بود: از قسمت شمال خیابان شاهرضا، از سمت جنوب خیابان مولوی، از شرق خیابان سپاه و از طرف غرب نیز خیابان سیمتری. همچنین برای آنکه کنترل سریع خودروها پس از اجرای طرح امکانپذیر باشد، قرار شد پلاک خودروها با دو رنگ مختلف (مثلاً سبز و قرمز) مشخص شود. دارندگان خودرو با یک رنگ پلاک میتوانستند در سه روز هفته در این محدودة مشخص رفت و آمد کنند. بدیهی است خودروهای دولتی، آمبولانسها و خودروهای پلیس مستثنا بودند.
البته اجرای این طرح منوط به اجرای دو برنامة دیگر بود: یکی تأمین پارکینگ و دیگری وجود وسایل نقلیة عمومی کافی در این محدوده. به این ترتیب، برای کسانی که مجاز نبودند با خودروشان وارد این محدوده گردند، باید به اندازة کافی پارکینگ ایجاد میشد تا بتوانند با متوقف کردن خودروهایشان در این پارکینگها، بقیة مسیر را با وسایل نقلیة عمومی (مثل اتوبوس و تاکسی) طی کنند. موضوع دیگر هم در دسترس بودن اتوبوس و تاکسی بود تا آنهایی که با خودروشان اجازة ورود به محدوده را نداشتند، سریعتر به کارهایشان برسند. آن موقع اینطور پیشبینی شده بود که همزمان با طرح زوج و فرد، طرح جمعآوری خودروهای فرسوده نیز به اجرا گذاشته شود که تعدادشان در تهران آن زمان حدود ۲۰۰ هزار دستگاه اعلام شده بود.[64] اما سیاستهای دولت باعث شد این طرح نتواند خروجی مؤثری داشته باشد. از یک طرف سود بازرگانی و مالیات و عوارض گوناگون باعث میشد که صاحبان خودرو تا آخرین نفس از خودرو خود کار بکشند و از سوی دیگر طرح جمعآوری خودروهای فرسوده اگرچه موجه و قابل قبول بود، دولت نتوانسته بود تسهیلاتی برای صاحبان این خودروها فراهم کند تا بتوانند خودرو دیگری را جایگزین خودرو دودزا و قدیمی خود کنند. بنابراین، برای کسانی که وضع مالی خوبی نداشتند، چارهای جز استفاده از همین وسایل نقلیه نبود.
به دنبال انتشار مطالبی دربارة آلودگی هوای تهران که از جمله اقدامات نهضت ملی مبارزه با آلودگی محیط زیست[65] بود، ادارة راهنمایی و رانندگی اعلام کرد از 13 دی 1356 از حرکت وسایل نقلیة دودزا در سطح شهر تهران جلوگیری خواهد کرد. این تصمیم شامل همة وسایل نقلیه از موتورسیکلت تا اتوبوسهای شرکت واحد و کامیونها اعم از شخصی یا دولتی میشد. علاوه بر این، در جلسة هیئت دولت در 12 دی تصمیماتی دربارة پاکسازی هوای تهران گرفته شد. داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی، در پایان این جلسه برای خبرنگاران سخنرانی نمود و از تصمیمات دولت برای رفع معضل آلودگی هوای شهر تهران صحبت کرد. از مهمترین تصمیمات دولت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در کنار کنترل وسایل نقلیه، استاندارد کردن خودروهای ساخت داخل هم باید در دستور کار قرار میگرفت.[67] درخواست تأمین اعتبار برای خرید اتوبوسهای مورد نیاز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بهمنظور بهبود وضع ترافیک تهران نیز اقدامی در همین زمینه بود.[68] در سال 1350 بین شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت لیلاند موتور قراردادی امضا و تنظیم شد که براساس آن 200 دستگاه اتوبوس دوطبقه، هر یک به مبلغ 3,500,000 ریال، خریداری شد. همچنین طبق تصمیم دولت در سال 1351 مقرر شد ظرف پنج سال همة اتوبوسهای فرسودة شرکت واحد تعویض گردد و هر سال چهارصد دستگاه خریداری و به شرکت واحد تحویل داده شود. در اجرای این طرح برای بار اول قرارداد خرید 200 دستگاه بنز یک طبقه و 200 دستگاه لیلاند دوطبقه منعقد شد و تا پایان سال 1352 همة چهارصد دستگاه تحویل گردید.[69]
وصول مالیات از خودروهای پلاک سفید تهران یکی دیگر از اقداماتی بود که دولت برای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا انجام داد. البته دریافت مالیات کافی نبود و همراه آن باید از افزایش جمعیت پایتخت جلوگیری میشد و برای تهیة وسایل نقلیة عمومی مناسب و سریع اقداماتی صورت میگرفت. همة خودروهای تا چهار سیلندر باید 5000 ریال، خودروهای شش سیلندر 10000 ریال و خودروهای هشت سیلندر هم 30000 ریال عوارض میپرداختند.[70] مقرر شده بود این مالیاتها در قالب طرح بهبود عبور و مرور شهر تهران صرف خرید املاک و اراضی مورد نیاز برای احداث بزرگراهها و شاهراهها و پلها و سایر پروژههای مربوط شود. علاوه بر این، بخشی از این مالیاتها به طرح احداث راهآهن شهری تهران و حومه، خرید اتوبوس و احداث توقفگاه و خرید لوازم یدکی برای اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اختصاص مییافت.[71]
به دنبال تصویب طرحی نهایی برای کنترل ترافیک شهر تهران، ادارة راهنمایی و رانندگی برنامههایی برای تغییر مقررات راهنمایی و رانندگی در نظر گرفت. در اجرای این تغییرات، طرح نمرة منفی دادن به تخلفات رانندگی که منجر به محرومیت رانندگان از رانندگی میشد، از میان برداشته و علاوه بر این ترتیبی داده شد تا رانندگان بتوانند تمام جرایم رانندگی را در شعب بانک ملی پرداخت نمایند. به علاوه، رانندگان متخلف موظف بودند در کلاسهای اجباری آموزش مقررات رانندگی شرکت کنند تا گواهینامة آنها که هنگام تخلف اخذ شده بود به آنها برگردانده شود. به موازات این اقدام، رانندگان وسایل نقلیة عمومی مثل اتوبوس، تاکسی و همچنین رانندگان سرویسهای دولتی در کلاسهای آموزشی شرکت میکردند. رادیو و تلویزیون ملی ایران هم نقش عمدهای در آموزش مقررات رانندگی داشت. یکی دیگر از این تغییرات، افزایش مدت اعتبار گواهینامة رانندگی به 8 سال بود. از دیگر تغییرات مقررات رانندگی در تهران، منطقهای شدن امور مربوط به صدور گواهینامة رانندگی بود، به طوری که هر متقاضی بتواند در محل سکونت خود در امتحان آییننامه و شهری شرکت نماید. برای آموزشگاههای تعلیم رانندگی نیز مقررات تازهای وضع شد، به این صورت که متقاضیان دریافت گواهینامه تنها براساس معرفینامة آموزشگاههای تعلیم رانندگی در امتحانات شرکت داده میشدند و اگر درصد قبولی شاگردان یک آموزشگاه از حد معینی کمتر بود، پروانة کار آموزشگاه لغو میشد. همچنین چراغهای راهنمایی و رانندگی به صورت یک سیستم هماهنگ و کنترل از راه دور درآمد. بدین ترتیب، این سیستم قادر بود چراغ تقاطعی که خوروهای بیشتری در آن جمع میشود، بلافاصله سبز نماید. تجدید نظر در میزان جرایم رانندگی از دیگر برنامههای راهنمایی و رانندگی بود.[72] مطابق صورتجلسة شورای ترافیک تهران در سال 1354، تسطیح خیابانها، جلوگیری از تخلفات رانندگی و استفاده از رایانه در آزمون راهنمایی و رانندگی از دیگر اقداماتی بود که برای مقابله با ترافیک در نظر گرفته شد.[73]
در جلسات شورای عالی حفاظت از محیط زیست که با حضور شخصیتهای کشوری همانند شهردار تهران، جهانشاه صالح و دیگران به صورت مکرر برگزار میشد، همواره بر معضل آلودگی هوای شهر تهران، بهعنوان تهدیدی جدی، تأکید میشد. در گزارش فعالیت چهارماهة سازمان حفاظت از محیط زیست به این مسئله اشاره شده بود که سازمانهای اجرایی هیچ اقدام اساسی در مورد کاهش آلودگی هوا انجام ندادهاند. از جمله طرح پاکسازی هوای تهران که سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 1355 تهیه و دولت به وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط ابلاغ کرده بود، پس از گذشت یک سال و نیم اجرا نشده بود. از این رو، تشکیل کمیتة دائمی پاکسازی هوای تهران میتوانست قدمی مؤثر برای ایجاد هماهنگی میان وزارتخانهها و سازمانهای مسئول باشد. ولی ناگفته نماند که اینگونه طرحها و برنامهها بدون تأمین اعتبارات لازم نمیتوانستند موفقیت چشمگیری کسب کنند.[74]
در کنار اهتمام مسئولین، نباید نقش مردم را در کاهش آلودگی هوای شهر نادیده گرفت. مسلماً صرف نظارت بر خودروها و تصویب قوانین کافی نبود و همة آحاد جامعه باید در این مسئله نقش خود را بهدرستی انجام میدادند. در مقطع زمانیای که جنبش حفظ محیط زیست و مبارزه با آلودگی هوا به راه افتاده بود، عدهای به دنبال خرید خودروهای دست دوم و سوم بودند تا پلاکهای سرخ و سفید و سبز داشته باشند و بتوانند در روزهای زوج و فرد از آن استفاده کنند. علاوه بر این، هر وقت راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری را متوقف میکرد، ناگهان قیمت خودرو بالا میرفت و بازار خرید و فروش و معاملات خودرو حسابی داغ و تورم سرسامآوری در کشور ایجاد میشد. این دلالیها و سودجوییها منحصر به بازار خودرو نبود و معاملات زمین هم تقریباً چنین شکلی داشت.[75]
نتیجهگیری
گسترش شهر تهران و افزایش خودروهای گوناگون داخلی و خارجی در کنار اتوبوسها و بارکشهای شهری در دورة پهلوی دوم به معضلی بزرگ برای مسئولان شهری تبدیل شده بود. براساس تحقیقات داخلی و خارجی، آلودگی هوای تهران بیشتر نتیجة سوخت ناقص و نیمهناقص موتورهای وسایل نقلیه بود. در این آلودگی سهم لوازم خانگی، همانند بخاری و آبگرمکن، در قیاس با وسایل نقلیه ناچیز بود. بنابراین، آلایندههای خودرویی نقش مهمی در معضل آلودگی هوا داشتند. یکی از مهمترین پیشنهادها برای کنترل آلودگی برنامة کنترل ترافیک بود که مطرح شد و سپس در دستور کار قرار گرفت. شهرداری تهران و ادارة راهنمایی و رانندگی و همچنین سازمانهای ذیربط هر از گاهی طرحهایی برای سبکسازی ترافیک شهری و کاستن از آلودگی هوا پیشنهاد میدادند که فقط در نقش مسکن عمل میکرد. در کنار طرح کنترل ترافیک، دولت اقداماتی دیگری را نیز برای کنترل آلودگی شهر تهران به مرحلة اجرا گذاشت. محدودیت حرکت خودروهای سواری در تهران (طرح زوج و فرد)، اصلاح و بهسازی خودروها از جمله نوسازی ناوگان عمومی و خرید اتوبوسهای نو و همچنین گازسوز کردن تاکسیهای درونشهری، تغییر مقررات رانندگی در تهران و فرهنگسازی و ترغیب به دوچرخهسواری از جمله اقدامات دولت پهلوی برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران به شمار میرود.
[1]. اطلاعات، ش 15614 (شنبه 30 اردیبهشت 1357)، ص 22.
[2]. برنامة پنجم عمرانی کشور (تجدیدنظرشده)، ش 6 (دورة 23، ج 16)، ص 7190.
[3]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 10897/220.
[4]. مصوبات مجلس شورای ملی، دورة 16، س 1 (1329)، ص 165.
[5]. مصوبات مجلس شورای ملی، س 2، ش 1 (1334)، ص 1483.
[6]. اطلاعات (1336)، ص 6.
[7]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 331/270.
[8]. اطلاعات، ش12150 (سهشنبه 15 آذر 1345)، ص 13.
[9]. بولتن اخبار و اطلاعات وزارت کشور، س 1، ش 8 (1345)، ص 2.
[10] . اطلاعات، ش 1344 (1349)، ص 9.
[11]. کیهان (11/03/1350)، ص 1.
[12]. Eliassen
[13]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 10897/220.
[14]. همان.
[15]. Schueneman
[16]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 10897/220.
[17]. همان.
[18]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 9374/230.
[19]. مصوبات مجلس شورای ملی، س 1، دورة 23، ش 2 (1353)، ص 6094.
[20]. برای بحث بیشتر در مورد قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال 1354 بنگرید به: مهدی رفعتیپناه مهرآبادی، «تأثیر ساختار مطلقۀ شبهمدرن دولت پهلوی بر پیدایش بحران محیط زیستی در ایران (مطالعۀ موردی: آلودگی هوا)»، تاریخ اسلام و ایران، ش 133 (پاییز 1398)، ص 79-100.
[21]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 13564/293.
[22]. مصوبات مجلس شورای ملی، س 1، دورة 23، ش 7 (1354)، ص 7964.
[23]. رفعتیپناه مهرآبادی، ص 91.
[24]. اطلاعات، ش 15498 (1356)، ص 4.
[25]. اطلاعات، 15611 (1357)، ص 19.
[26]. اطلاعات، ش 15499 (1356)، ص 5.
[27]. همان، ش 15500 (1356)، ص 6.
[28]. همان، ش 2536 (1356)، ص 5.
[29]. همان
[30]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 9374/230.
[31]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 25516/230.
[32]. اطلاعات، ش 15510(1356)، ص 5.
[33]. همان، ش 2536 (1356)، ص 5.
[34]. همان، ش 15269 (1356)، ص 6.
[35]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 202/340.
[36]. اطلاعات، ش 15494 (1356)، ص 3.
[37]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 3380/340.
[38]. اطلاعات، ش 15495 (1356)، ص 7.
[39]. همان، ش 15514 (1356)، ص 7.
[40]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، سند 43482/297.
[41]. اطلاعات، ش 15509 (1356)، ص 5.
[42]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، سند 25516/230.
[43]. اطلاعات، ش 15504 (1356)، ص 4.
[44]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 84/340.
[45]. اطلاعات، ش 2536 (1356)، ص 5.
[46]. همان، ش 15508 (1356)، ص 3.
[47]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 9374/230.
[49]. اطلاعات، ش 15503 (سهشنبه 13 دی1356)، ص 5.
[50]. سیفالله سیفاللهی، اقتصاد سیاسی ایران (تهران: پژوهشکدة جامعهپژوهی و برنامهریزی المیزان، 1374)، ص 86.
[51]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 10897/220.
[52]. همان، سند 10897/220.
[53]. اطلاعات، ش 12150 (1345)، ص 13.
[54]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 34196/999.
[55]. اطلاعات، ش 2536 (1356)، ص 5.
[56]. بولتن اخبار و اطلاعات وزارت کشور، س 3، ش 92 (1347)، ص 6.
[57]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 593/340.
[58]. اطلاعات، ش 15513 (1356)، ص 5.
[59]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 32763/230.
[61]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 25442/264.
[62]. همان، سند 1728/340.
[63]. اطلاعات، ش 15505 (1356)، ص 3.
[64]. همان، ش 15499 (1356)، ص 4.
[65]. این نهضت چنانکه پیشتر گفته شد، به ابتکار مؤسسة اطلاعات تشکیل شده بود.
[66]. اطلاعات، ش 15503 (1356)، ص 5.
[67]. همان، ش 15499 (1356)، ص 5.
[68]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 655/340.
[69]. همان، سند 648/340.
[70]. همان، سند 352/340.
[71]. همان، سند 3400/340.
[72]. اطلاعات، ش 15511 (1356)، ص 4.
[73]. آرشیو سازمان اسناد و کتابخانة ملی، سند 44/340.
[74]. اطلاعات، ش 15511 (1356)، ص 3.
[75]. همان، ش 15509 (1356)، ص 4.